První elektronické čtečky a e-knihy se začaly objevovat už na přelomu století. Převratným byl rok 2010, kdy internetový obchod Amazon oznámil, že za druhé čtvrtletí roku prodal poprvé více elektronických knih oproti klasickým. Po této revoluci knižního trhu se ale situace začíná pomalu vracet do starých kolejí.
Spolu s nástupem e-knih a jejich čtecích zařízení se mobilizovala i mnohá vydavatelství, která se rozhodla klasickým titulům navrhnout nový přebal. Například vydavatelství Omega vydalo zcela novou Proměnu Franze Kafky, ODEON zase velmi minimalistického Starce a moře od Ernesta Hemingwaye. Marketingový tah, který byl do určité míry krokem do neznáma, se jim ale vyplatil. Podle nejnovějších statistik a průzkumů se lidé vracejí ke knihám v papírové podobě. Knihkupectví vítají více zákazníků, eshopy s knihami si prohlíží více uživatelů.
Čísla prodejnosti se však výrazně nezvyšují. Nový desing se promítl i do cen knih, tažke nárůst zájmu je zatím jen mírný. "Pokud mám možnost, knihu si nejprve přečtu na internetu, nebo minimálně její část. Až pokud mě zaujme, koupím si ji. Dříve jsem si knihy půjčovala z knihovny, ale tam mají většinou jen jeden dva exempláře, a tak je čekací doba dlouhá," říká čtenářka Michaela Kocourková.
Nárůst příznivců nepociťují ani majitelé antikvariátů. "Máme stálou klientelu, které záleží spíše na obsahu a ceně než na nových, i když určitě přitažlivějších, přebalech. Začátkem září a února sem zavítá spousta studentů, ti ale shání jen levné učebnice," popisuje prodavačka v jednom z olomouckých antikvariátů.
Konkurenční boj elektronických čteček a papírových knih se tak zdá být momentálně vyrovnaný. Své příznivce si jistě udrží obě formy knih, neboť každá z nich má vedle nevýhod i jasné výhody.