Co si myslíš o celibátu kněží, jsi zastáncem nebo odpůrcem?
No tak zkušenost s tím nemám (slib čistoty ještě nesložil - poznámka). Beru to jako fakt, že to tak prostě je. Když jsem se bavil s kněžími, tak říkali, že to má svoje přednosti jak pro mě, tak i kdybych v celibátu nebyl, tak pro tu moji ženskou. Kdybych tedy měl nějakou ženskou na krku a já nevím… Pocházím z pěti dětí, takže kdybych měl doma k tomu ještě těch pět dětí a měl bych se věnovat farnosti, nebudu se jim moci plně věnovat. Když tamhle pojedu zaopatřovat nějakou babičku nebo budu půl dne ve zpovědnici, tak mě doma ani neuvidí. Je to spíše z toho praktického důvodu.
Nevzniká pak ale nebezpečí, že kněží začínají bláznit z důvodu neuvolnění sexuální energie? Příkladem mohou být sexuální skandály duchovních.
Ty poklesky sice jsou, ale když jsi u té vybíjení energie, tak já nevím kde jsem to četl, ale tam o tom psali vcelku rozumně. Tedy tu energii je potřeba transformovat do jiných oblastí. Nerozvíjíš vztah se ženou, ale plně se odevzdáš Bohu a měl by si na plný úvazek se věnovat Jeho službě a službě druhým. Když máš navíc nějaké zkušenosti z duchovního života, tak člověk je až překvapený, ono to stojí za to, když jsi Bohu úplně otevřený.
Jak vnímáš rozdíly mezi římskokatolickými, řeckokatolickými či pravoslavnými kněžími? (řeckokatoličtí a pravoslavní kněží se mohou před svěcením oženit, po vysvěcení se duchovní již oženit nemůžou.)
U nás v Třebíči máme jednoho ženatého pravoslavného kněze, párkrát jsem se s ním bavil, byl jsem u něho dokonce na faře, a tak jsem mu tuto otázku taky položil. Řekl mi, že v té době kdy se rozhodoval, si nedokázal představit, co to bude znamenat, ať už bude v celibátu nebo jako kněz v manželství. No a říká, že je to občas náročný, občas by potřeboval vypustit, když má celý den nabitý pastoračními povinnostmi, potom chce mít večer klid, chce vypnout, protože je zničený a teď má ještě doma manželku a dvě děcka.
Jaké jsou další výhody popřípadě nevýhody ženatých kněží?
No a pak je taky fakt, co mi přišlo zajímavý. Loni v konviktu jsme měli hosta, trvalého jáhna (nižší kněžské svěcení – může mít manželku) Kočendu i s jeho manželkou paní Kočendovou. Bylo to opravdu velice zajímavé. On nám říkal o výhodách a nevýhodách tohoto dvojakého života. Povídal, že ženská mu vyloženě kecá do všeho. Má to tedy své výhody i nevýhody. Na jednu stranu nikdo knězi neřekne: „no ty jsi dneska kázal o úplných volovinách“, ale jemu to ta ženská doma řekne. „Ty jsi tam dneska kázal čtvrt hodiny o úplných kravinách. To se nedalo poslouchat“. To je možná výhoda, že má kněz zpětnou reakci nezkreslenou, protože když se baví s laikem, tak si laik napřed rozmyslí, co řekne. Na druhou stranu si představ, že bys byl manželka kněze a šel se ke svému manželovi vyzpovídat. Potom ještě co je teď více aktuální a týká se církevního majetku. Ten majetek vyloženě připadá církvi a nemusí se řešit nějaké dědění celibátních kněží.
Necítí se však celibátní kněz bez manželky osamělí? Není tady riziko nějakého nebezpečí?
Samozřejmě může se cítit osamělí. Každý pátek jsme měli v konviktu nějakého hosta, a měli jsme tam také psycholožku, která je zaměstnaná v církvi a slouží jako psycholožka pro zasvěcené osoby: pro kněze, řeholníky a řeholnice. Povídala nám, že když je ten kněz na faře sám, tak aby nebyl sám, tak si tam občas otevře nějakou tu flaštičku. V tomhle vidím nebezpečí. Je třeba si na tyhle věci dávat pozor, vypořádat se s nimi a mít v tom jasno.
foto: www.studenta.cz