so., 12. březen 2016 17:07

ESCAPE GAME: Fenomén doby nebo stroj na peníze?

Virtuální realita počítačových her je vyhledávaným druhem zábavy pro ty, kteří si přejí na chvíli uniknout ze svého stresujícího a náročného života. Ale co by se stalo, kdyby se počítačová realita stala naší realitou?

Představte si jednu jedinou místnost, ve které je zamčena skupina lidí. Aby se dostali ven, potřebují nalézt vodítka, vyřešit hádanky a najít klíč, a to vše v časovém limitu jedné hodiny. Exit game nebo také escape game, ve světě známá pod zkratkou REG (Real Escape game), je v posledních letech velkým fenoménem. Jedná se o zážitkovou a logicky laděnou hru, věrně kopírující počítačové prostředí, odkud si vzala svou inspiraci. Funguje na jednoduché bázi „přemýšlej a přežiješ“.

Každá hra je určena pro 2- 10 členné týmy, v závislosti na velikosti místnosti, kam jsou účastníci zamčeni. Samozřejmostí je také téma hry, kterému se podmiňuje výzdoba, rekvizity a atmosféra pokoje. Týmy se tak mohou dostat do laboratoře šíleného vědce, středověkého vězení, špionážní centrály nebo vlkodlačí vesnice. Mnohé firmy využívají i speciálních efektů, jako je hra se světlem, kouř, hudba nebo „lekací prvky“, ale není to pravidlem. Výjimky se mohou vyskytnout i v délce hry, neboť ne všechny musejí nutně trvat 60 minut, a ne všechny hry požadují, abyste z pokoje unikli. Některé hry mají dokonce nastavitelné úrovně obtížnosti.

 

Jak to všechno vzniklo?

Vůbec první REG byla vynalezena v Japonsku, roku 2007, a to firmou SCRAP CO. Pracovník této kjótské firmy, Takao Kato, je právě oním hybatelem, jež s celým nápadem přišel. Nechal se inspirovat počítačovými hrami, ve kterých je hráč velmi často vystaven situaci, kdy musí zapojit svůj rozum a logiku, sbírat nápovědy a vodítka a za pomoci jejich rozšifrování se dostat pryč z místnosti, tedy do dalšího levelu. V realitě se pak děje to stejné, jen s rozdílem toho, že v místnosti je celý tým lidí, kteří musejí vzájemně spolupracovat.

V Japonsku zaznamenala REG okamžitý boom, a odtud se šířila dál po Asii. Obrovskou oblibu si získala v Číně, Korei a na Taiwanu, ale zdaleka nejvíce únikových her lze najít v Singapuru. Noviny South China Morning Post popsaly fenomén únikových her jako „hit vystresovaných studentů a přepracovaných mladých lidí“. Zhu Yumeng, ředitel Pekingského „únikového pokoje“ dodává: „ Občas jsou návštěvníci tak „zažráni do role“, že se nechají strhnout emocemi a ničí výzdobu a vybavení místností, jen aby se dostali ven.“

V roce 2012 se únikové hry staly populárními v USA, a také v Evropě a Austrálii. Rok 2015 hlásal celých 2800 únikových her/firem po celém světě. Mnohé firmy využívají únikové hry jako formu teambuildingu pro své zaměstnance.

 

Zlatý důl pro podnikatele?

Všechno co je populární, vynáší peníze. Většina majitelů únikových her si zařídila pohádkové jmění, vždyť cena jedné hry se v Česku pohybuje od 800 - 1500 Kč. Velké obliby her minulý rok využilo mimo jiné také studio stojící za filmem „Mission Impossible“, které vytvořilo REG pojmenovanou „staňte se agenty IMF“. Vstupenky na tuto atrakci se v New Yorku, San Francisku a Los Angeles vyprodaly do 24 hodin.

Fenomén únikových her přirozeně pronikl i do médií, a nejvíce je to vidět na počinu stanice Science Channel, který začal vysílat televizní show pojmenovanou „Race to Escape“.

Většina vlastníků únikových her je však skeptická. Jsou přesvědčeni, že boom escape games nebude trvat věčně, a že za pár let bude i tato kratochvíle okoukaná.

 

Escape Games u nás

Ačkoliv o tom většina laické veřejnosti nemá ani ponětí, REG si své místo v České Republice našly již před několika lety. Největší zastoupení mají přirozeně v hlavním městě, kde existuje hned několik escape games. Například Puzzle room nabízí hry jako Golemova skrýš, Stroj času či Tajný agent. The Chamber se může pochlubit místnostmi Středověký žalář, Dům duchů nebo Hackrovo doupě, a Questerland hrou inspirovanou sérií Harry Potter – Únik z čarodějnické školy magie a kouzel. Dalšími escape games napříč republikou jsou: Escape game Ostrava s místnostmi Al Capone či Agent 007, Exit Game Brno s Útěkem z vězení, Zemí zázraků a Temnou laboratoří, Ústí nad Labem s místností Horor živě a samozřejmě také Olomouc Escape plan s hrou Lafayettovo vězení. To je inspirováno reálnými událostmi z 18. století, kdy zde byl francouzský generál Gilbert du Motier, markýz de La Fayette , opravdu uvězněn. Další místnosti můžeme najít například v Liberci, Pardubicích, Plzni, Opavě či Uherském Hradišti.

 

Zajímavost na konec:

Server Markerwatch vypracoval stručný "náhled" jak escape game fungují:

ihg

Schéma místnosti dle serveru www.marketwatch.com

 

1. Hra začíná. Tým se nachází v zamčené místnosti, a začíná hledat nápovědy a vodítka. Místnost se nesmí opustit po celou dobu hracího času, nebo pokud dříve nenajdou klíč. To neplatí v případě pohotovosti. Zajímavé je, že celých 22% firem přiznává, že místnost doopravdy vůbec nezamykají.

2. Hodiny – důležitý ukazatel pro hráče. Řídí se jimi, aby měli přehled, jak dobře či špatně si zatím vedou, ale především, aby věděli, kolik času jim zbývá do konce. Vývojáři však nikomu nedají nic zadarmo, a mnohdy si úmyslně s časem zahrávají, aby dali hráčům iluzi pocitu „skoro jsem to zvládl“. Toho docílí tak, že například z posledních 10 minut udělají 12 minut, nebo poslední minutu změní v 90 sekund.

3. Na stole se nacházejí papíry a psací potřeby, neboť všechno se lépe řeší, když to máte „černé na bílém“. Záleží na typu hry a záměrech vývojářů, ale úkoly jsou většinou dvojího typu. Buďto „spojovací“, kdy hádanky dohromady tvoří jeden velký problém k vyřešení, nebo „postupovací“ hádanky, kdy jakmile vyřešíte jednu, dostanete se k další.

4. Je dost pravděpodobné, že kolem tohoto místa bude nápověda. Hledání takovýchto míst je klíčové pro úspěšný únik.

5. Některé, ale ne všechny únikové hry si hrají se speciálními efekty. Mnohdy je to hudba. Občas může jednoduše doplňovat téma hry (např. soundtrack z Hvězdných válek pro vesmírně laděnou hru) anebo má ovlivňovat psychiku hráčů – na začátku hry bude hrát pomalá relaxační hudba, ale čím méně času bude zbývat, tím bude hudba rychlejší a agresivnější.

6. „Nehráč“ v prostoru. Většinou se jedná o zaměstnance dané únikové hry, který slouží jako „živá nápověda“, ale také nemusí. Z 50% jej tvoří muži, neboť je známo, že většinová populace hráčů počítačových her jsou muži. Pokud je „nehráčem“ v místnosti žena, většinou slouží jako psychická podpora pro ženskou část týmu.

7. Kamery zaznamenávají hru spíše pro pozdější potřebu. Vzniklý záznam může být použit pro shrnutí teambuildingu nebo jako rozhodující materiál pro nadřízené, kteří mohou díky záznamu vysledovat, který ze zaměstnanců se nejlépe hodí na pozici vedoucího.

8. Laboratorní pláště. V místnosti mohou být ze dvou důvodů – buďto slouží jako nápověda (v kapsách se mohou schovávat nápovědy) anebo neslouží vůbec k ničemu a mají pouze hráče zmást. Falešné nápovědy jsou častým prvkem ve hře, a je na hráčích a jejich logice, aby rozpoznali, zda jsou vodítka užitečná nebo nikoliv.

9. Konečná hádanka znamená otevření schránky, ve které se schovává klíč odemykající místnost. Podle statistik se ke klíči dostane asi 41% lidí. Vůbec nejnižší procento úspěšnosti má americká hra “Escape from the Mysterious Room,”, kde uspějí jen 2% týmů.

 

 

 

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Real-life_room_escape#cite_note-1

http://www.marketwatch.com/story/the-weird-new-world-of-escape-room-businesses-2015-07-20

http://www.escapeplan.cz/cs/

www.escapegame.cz

www.puzzleroom.cz

www.thechamber.cz

www.exitgameprague.cz/cs

www.questerland.cz

www.exitgamebrno.cz

www.escapeboom.cz

http://usti.idnes.cz/unikova-hra-escape-v-byvale-ustecke-tovarne-fel-/usti-zpravy.aspx?c=A160226_2228488_usti-zpravy_vac2

Zobrazeno 4921 krát
Naposledy upraveno: út., 12. březen 2024 18:15
Pro psaní komentářů se přihlaste