Energetické nápoje, energy drinky nebo energeťáky. To všechno jsou výrazy pro tu ultimátní plechovku, která vás postaví na nohy, i když je zrovna třeba nemáte. Jejich vznik datujeme do konce 90. let minulého století. Zejména ale v poslední době, vlivem reklamy cílené na mladé lidi, spojení s extrémními sporty nebo s e-sportem o této rychlé smrti více mluvíme.
Situace se zdá být kritická, tedy alespoň podle odborníků. Dle průzkumu z roku 2022 vyšlo na povrch, že tento životabudič na denní bázi konzumuje přes 3 % populace. Říkáte si, to není mnoho, to vlastně není až tak hrozné. Nicméně rychlou matematikou zjistíme, že z 3 % obyvatel naší země (10,67 mil. lidí, 2022, pozn. red.) je zhruba 320 tisíc lidí, což už je docela dost.
Rychlý start nebo pomalý konec?
Energeťáky mají vysoký obsah cukru, což může vést k obezitě nebo například zubním kazům. Moje rada zní: pokud jste hyperaktivní i bez vnějších stimulantů, radši to nepijte. Přeci jen už tak je to s vámi jistě k nevydržení. Pokud už ovšem vypadáte jako Halina Pawlowská a chrup máte jako bezdomovec zpoza mostu, s chutí běžte pro jeden do nejbližší sámošky.
U některých jedinců mohou energy drinky způsobovat úzkost a agresivitu. Takže pokud se po napití cítíte jako Rambo a máte chuť vysvětlit všem lidem, co nemáte rádi, že jste teď polobůh, radši znovu doporučím dávku vynechat. Tedy pokud nehodláte zrovna prorazit v MMA.
Energeťáky a zejména jeden z jejich nejslavnějších zástupců, značka Prime, obsahují vysoký obsah kofeinu. Jedna káva obsahuje zhruba 60-80 mg kofeinu, kdežto jeden Prime zhruba 200 mg. Dokážete si asi představit, co tato koňská dávka, rovnající se 4 kávám, je schopná udělat malému pětiletému chlapečkovi, kterému to chutná, protože mu to jeho oblíbený influencer doporučil. Schovejte marťánky, jedeme z kopce, páč tímhle stylem za chvilku nedáme ani pubertu.
Pijte Prime, buďte zero
Takhle by měl pravděpodobně znít slogan Logan Paula a KSI, když začali propagovat svoje úžasné a jistě naprosto nezávadné energy drinky. Tento produkt, který svou cenovkou připomíná prémiové pití, ovšem pomalu uvrhá člověka do záhuby. Cenovka je totiž to jediné, co je na produktu prémiové. Naprosto nesmyslnou dávku kofeinu, kterou nezvládne dlouhodobě ani dospělý člověk, začali nabízet dětem. Jde o cílenou kampaň na dospívající lidi, která pomalu vytahuje peníze z kapes rodičů. Tito influenceři mají ještě tu drzost tvrdit, že se jedná o zdravý produkt. Práce, se kterou přišel Red Bull, jejichž produkty i reklamy jsou opravdu 18+, totiž pomalu, ale jistě přichází vniveč.
Zahřeje, ale i spálí
Nebudu tu tyto výdobytky moderní doby pouze hanit, taky s ohledem na to, že i já jsem jejich občasný konzumentem. Pojďme je taky za něco pochválit.
Energetické nápoje umějí být dobrým sluhou, pokud jste se špatně vyspali nebo vás čeká náročný úkol. To vše je zapříčiněno spojením vysokého obsahu cukru s kofeinem. Jen prosím mějte na paměti, doporučená denní dávka je jeden, ačkoliv si myslím, že pití v rámci denní rutiny určitě dobře není. Myslete také na to, že stejně jako rychle energie přišla, také rychle odejde. Tato horská dráha jede nahoru a pak zase logicky dolů. Proto si, především když sedíte za volantem, vzpomeňte, že nebyl nejlepší nápad to vypít. Reklam okolo silnic je dost a vaše auto mezi stromy nikomu radost neudělá.
Tak ať je pro vás vždycky energie sluha a nikdy není pánem. Já si mezi tím také jeden otevřu. Tak na vás!