Tento vývoj však není tak překvapivý, pokud vezmeme v úvahu jakýsi „trend“ ve zkracování obsahu konzumovaného diváky, jež zahájil Tik Tok a jež ostatní platformy rychle převzaly. Může to jistě souviset i s tím, že je hudba v dnešní době užívána (jak se o tom ostatně zmiňuje M. Varnum ve své práci, která řeší, proč se texty zjednodušují) jako jakýsi podkres; posloucháme ji pasivně jako doprovod k nějaké jiné činnosti. Není potom divu, že se texty zjednodušují a je častější opakování, jinak by si jich totiž nikdo nemusel všimnout. Ostatně je jistě na pováženou, jestli vůbec víme, o čem jsou skladby, které posloucháme den co den.
Toto je jedno z témat, kterým se zabývá zmíněná studie zkoumající texty písní, spolupracovali na ní hudební teoretik Emilia Parada-Cabaleiro a informatik Maximilian Mayerl, společně s celým týmem. Vědci za pomoci veřejných databází poslechovosti a s pomocí databáze textů zkoumali více než 350 tisíc písní v anglickém jazyce z pěti různých žánrů- rap, pop, rock, R&B a country. Tyto texty podrobili analýze, aby zjistili, které ze zkoumaných ukazatelů mají souvislost s rokem vydání dané písně, tímto vyřadili ty, které nijak nesouvisí s rokem vydání (prakticky vyřadili šum z dat) a ukazatele, které se prokázaly jako spojené s rokem vydání, použili v dalších analýzách.
Druhá fáze analýz zkoumala souvislost mezi popularitou písně a počet zobrazení jejich textů a jaké ukazatele se objevují. Mezi zkoumané ukazatele patří například jak moc se v textu opakují slova, jaká je obtížnost jejich čtení, jak populární písně byly, ale také jaký byl emocionální náboj textu a jak často si lidé zobrazují text. „Stejně jako literatura může být považována za vyobrazení společnosti, texty písní také poskytují odraz měnících se norem, emocí a hodnot společnosti,“ píše Parada-Cabaleiro.
Co o společnosti vypovídá zkoumaná tvorba? Texty písní se za posledních 50 let staly více negativní, ale i osobnější, což může značit změny ve společnosti, kde lidé více vyjadřují, co prožívají a cítí. Není jisté, co to vypovídá o dnešní společnosti, ale jak zaznělo výše, literární díla (v tomto případě ve formě hudebních textů) mnohdy dobře zachycují obraz doby. Proto není zcela za hranou, pokud prohlásíme, že i nyní by mohlo jít o znamení něčeho temného mezi námi, čeho jsme si dosud nevšimli.