út., 7. květen 2019 22:12

RECENZE: MOTORÁKEM Z PRAHY DO NITRY ZA ŠEST A PŮL HODINY

Motorová jednotka 845 společnosti Arriva Motorová jednotka 845 společnosti Arriva Zdroj: Československý Dopravák
Dvaatřicet let staré motorové vozy převzaté od německého státního dopravce Deutsche Bahn přistavené na pražské hlavní nádraží příliš nevypovídají o tom, že by se měly za malý okamžik vydat na téměř pět set kilometrovou cestu do slovenské Nitry. Opak je ale pravdou, motorová jednotka řady 845 německé výroby se na trasu vydává hned devětkrát týdně, vyráží vždy ve čtvrtek a v pátek z Prahy.

Mezinárodní expres s označením AEx 1061, resp. AEx 1063 vzdálenost mezi počáteční a cílovou stanicí překoná za šest a půl hodiny, což je na vlak, který bychom očekávali spíše na jednokolejné trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, docela úctyhodné. Je ovšem potřeba počítat s určitým zpožděním, které vlak během jízdy obvykle nabere. Pokud ale z Prahy vyrazíte chvíli po čtvrt na tři, večer okolo deváté hodiny s největší pravděpodobností vystoupíte na nádraží v Nitře.

Rezervace místa nutná, ale bezproblémová

Pokud chcete vaši cestu absolvovat s Arrivou, je nejlepší volbou zakoupit si jízdenku s rezervací vašeho místa dopředu. Politika Arrivy je totiž podobná jako u konkurenčních soukromých dopravců Regiojet nebo Leo Express. Jízdenku sice je možné zakoupit až ve vlaku, nelze ale stoprocentně garantovat volné místo a je tedy lepší pořídit ji buď přes e-shop nebo u smluvních prodejců, jejichž seznam je možné nalézt na webových stránkách společnosti. Rezervační systém je přehledný, uživatelské prostředí je příjemné i pro méně zdatného cestujícího, který nakupuje online poprvé. Do kvality mobilní aplikace Můj vlak od Českých drah, prostřednictvím které lze jízdenku zakoupit za třicet sekund, má sice co dohánět, nepovažuji to ale za zásadní problém. Podobně jako u jiných dopravců mohou zejména studenti a senioři využít slevových průkazů. Cenově cesta z Prahy do Nitry vychází dospělého bez slevového průkazu na 495 Kč, studenta s kartou ISIC nebo jiným studentským slevovým průkazem 112 Kč. V porovnání s alternativou v podobě kombinace Českých drah a Železničné spoločnosti Slovensko s přestupem v Nových Zámcích je Arriva výrazně levnější, studenta vyjde cesta na této trase až o 200 Kč levněji oproti Českým drahám. Celková doba jízdy je přitom srovnatelná a navíc nemusíte přestupovat.

Souprava překvapí svými rozměry

Souprava složená ze dvou vozů disponuje 176 místy a díky kompaktnosti soupravy není tak problém své místo ve vlaku najít. Ulička mezi sedadly je ale užší, případné vyhýbání se spolucestujícím jdoucím proti vám při hledání místa je tedy náročnější, zvláště pokud cestujete s prostornějšími zavazadly. Sedadla jsou pohodlná a polohovatelná. V rezervačním systému je možné zvolit místo u stolku, což se hodí tehdy, pokud plánujete během cesty pracovat na notebooku. V tomto případě můžete využít bezplatného Wi-Fi připojení a elektrických zásuvek pro dobíjení vašeho zařízení. Do úložného prostoru nad hlavami cestujících je možné uložit zavazadla menších až středních rozměrů. V případě cestování s jízdním kolem nebo kočárkem je k dispozici místo pro jejich přepravu.

Co se týče servisu na palubě, několikrát za dobu jízdy vlakem prochází stevard s občerstvením. Je možné vybrat si ze širokého sortimentu teplých i studených nápojů a rychlého občerstvení. Ve vlaku jsou samozřejmě umístěné toalety, které byly čisté a funkční po celou dobu jízdy.

Interiér vozu nasazeného na trase Praha–Nitra. Zdroj: Československý dopravák

Interiér vozu nasazeného na trase Praha–Nitra. Zdroj: Československý Dopravák

Připravte se na menší zpoždění

Vlak českou metropoli opouští v přesný čas odjezdu. Už za Pardubicemi ale nabíráme zhruba patnáctiminutové zpoždění. Jedním z viníků je systém přednosti vlaků na trati, který určuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ostatní dopravci totiž obvykle mají přednost před Arrivou z důvodu rychlosti jednotek, v kombinaci s mimořádnostmi na trati tedy vznikají zpoždění tohoto charakteru. Je ale nutné zvážit také to, že souprava je motorová, tudíž není nutné ztrácet čas výměnou lokomotiv jako u souprav poháněných elektrickými jednotkami.

Expres během jízdy využívá železniční trať Praha – Přerov – Staré Město u Uherského Hradiště, kde pokračuje členitým terénem přes Vlárský průsmyk a po průjezdu kopcovitého Valašska překračuje hranice se Slovenskem. Zde už pokračuje přes Trenčínsko, Piešťany, Leopoldov a Hlohovec až do Nitry. Právě trať je jedním z důvodů využití motorové jednotky, většina Vlárské dráhy totiž není elektrifikovaná.

Mapa spojení. Zdroj: Arriva.cz

Mapa spojení. Zdroj: Arriva.cz

Spoj ocení nejen studenti ze Slovenska

Vlakový spoj je často využívaný studenty studujícími v Praze nebo v Olomouci, kteří pochází buď ze Slovenska nebo z míst ležících mimo hlavní české železniční dopravní koridory. Výhodou spoje je zcela jistě přímé spojení míst ležících mimo běžně obsluhovaná území, nižší cena oproti konkurenci a dobrý vlakový servis. Nevýhodou může být to, že vlak neposkytuje takový komfort jako například jednotky pendlující mezi Prahou a Ostravou. Pro méně náročné cestující, kterým jde převážně o bezpečnou přepravu z bodu A do bodu B s možností občerstvit se během cesty, případně surfovat na internetu nebo si zdřímnout, to ale zcela jistě nebude žádný problém. Arriva na první dojem příliš nezapůsobí, ale pokud vám nevadí drobné zpoždění, které může během cesty vzniknout, příjemně překvapí. Pokud tedy plánujete cestovat na Slovensko nebo místa neležící na hlavních železničních koridorech, Arrivu můžu doporučit. V případě, že ale budete cestovat například z Pardubic do Starého Města u Uherského Hradiště, doporučuji zvolit spíše jiného dopravce, který vás do cíle dopraví rychleji a mnohdy i kvalitněji.

Zobrazeno 3345 krát
Naposledy upraveno: st., 8. květen 2019 22:06
Pro psaní komentářů se přihlaste