pá., 18. duben 2025 07:57

Nový prostor jako možnost podpořit lidi ohrožené chudobou

prodejce Aleš prodejce Aleš Zdroj: osobní archiv prodejce Aleše
Není možné bydlet v Olomouci a přehlédnout prodejce časopisů na ulici v červených vestách s nápisem Nový prostor. Každý z nich si nese nelehký životní příběh, ale zároveň chce získat naději. Tu jim může dodávat v mnoha ohledech právě prodej a také každý z nás.

Nový prostor je nezisková organizace, která vydává stejnojmenný časopis. Podává pomocnou ruku lidem, kteří se ocitnou v sociální nouzi. Snaží se zabránit chudobě, bezdomovectví či vyloučení ze společnosti. V těžším případě usiluje o to, aby dopady těchto problémů byly eliminovány. Klienty se mohou stát lidé, kteří chtějí zlepšit svoji životní situaci a pracovat na svých individuálních cílech.  

Jednou z aktivit klientů je prodej Nového prostoru na ulicích. Poznáte je jednoduše podle červené vesty, průkazky a časopisů v rukách. Každé číslo má své hlavní téma, dále v něm najdete rozhovory se zajímavými osobnostmi, reportáže ze světa nebo články se společenskou tematikou. Jedno z posledních vydání se například zaměřilo na hmyz. Prodejci si časopisy od organizace odkupují za 40 Kč a poté je prodávají za 80 Kč. Polovinu částky si tedy vydělají a následně se snaží co nejlépe hospodařit s penězi.  

Koordinátorka prodeje v Olomouci Miluše Leissová vidí odměnu a hodnotu časopisu předně v tom, že dává klientovi řád, náplň volného času, kontakt s veřejností, osobní růst, sounáležitost a jistotu. Současně ale podotýká: „Nejde tady pouze o prodej časopisů, jde hlavně o rozvoj klienta a sociální práci. Prodej časopisů je jedním z nástrojů, se kterými se pracuje.“ Prodejcům je nabízená pomoc sociálních pracovníků, kteří s nimi řeší náročné životní situace. Vedou je k navázání mezilidských vztahů a posilování svých schopností, které jim pomohou dostat se zpět na trh práce.  

Prodejci se učí komunikovat a navazovat mezilidské vztahy právě cestou prodeje. „Časopis je „most“ pro setkávání se s veřejností. Je nástrojem k tomu, aby měl člověk bez domova možnost oslovit střední a vyšší třídu. Jindy by ji neoslovil. Bál by se a nevěděl by jak.“ Paní Leissová také dodává, že prodejci se nejvíce těší na měsíce, kdy jsou ve městě studenti. Mají mezi nimi stálou klientelu, někteří dokonce přátele. Vzpomíná například na klienta, který dříve prodával před fakultou a byl talismanem pro tamější studenty. „Studentky mu za to jednou daly pro radost drobnou kytičku z látky na špendlíku a on ji má doteď schovanou.“  

To, že si klienti vytváří přátelství se svými zákazníky, potvrzuje také olomoucký prodejce Aleš. Zákazníci si s ním často povídají. On sám říká, že zná jejich problémy a dělá jim vrbu. „Při prodeji také občas dostanu kávu nebo hlídám lidem auta. Jsem taková pravá ruka,“ dodává. Pan Aleš je součástí Nového prostoru třetím rokem. Za tu dobu velkou část kolemjdoucích poznává.  

Podle koordinátorky prodeje Nového prostoru v Olomouci je časopis současně jednodušší cestou pro lidi z veřejnosti, kteří chtějí navázat s prodejci konverzaci a podpořit je. „Naši prodejci by se neměli bát o sobě mluvit. Ví, že veřejnost je podpoří raději, když bude znát jejich příběh. Na oplátku veřejnost zase může poznat osobu, která má nelehký osud, a přesto všechno si dokáže pomáhat vlastní snahou a prací. Je to inspirativní.“ Mimo ulici lze prodejce podpořit také na dálku přes webové stránky projektu.  

Organizace funguje nejen v Olomouci. Samostatnými základnami jsou města Praha a Brno. V dalších městech, kterými jsou například Ostrava, Hradec Králové a České Budějovice, fungují pod různými sociálními službami. V Olomouci je to od roku 2013 Společnost Podané ruce, o.p.s. Ta v současnosti podává pomocnou ruku deseti klientům a je otevřená i novým.

Zobrazeno 102 krát
Naposledy upraveno: so., 19. duben 2025 23:40
Pro psaní komentářů se přihlaste