pá., 10. leden 2025 14:33

O technologiích žáky na školách často nemá kdo učit. Chybí kvalifikovaní učitelé

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Zdroj: DeepAI
Až třetina učitelů na základních a středních školách nemá dostatečné znalosti v oblasti technologií. Měli by je přitom nejenom používat při výuce, ale také o nich vzdělávat. Dětem chybí důležité znalosti například v oblasti kyberbezpečnosti, říká zpráva České školní inspekce.

Žáci se na základních a středních školách mají, vedle jiných znalostí a dovedností, učit také práci s technologiemi. Měli by rozvíjet své schopnosti orientovat se v digitálním prostředí, zacházet s technologiemi a zároveň také mít přehled o tom, co všechno kolem nás ovlivňují. Ve školách však mnohdy chybí kompetentní učitelé, kteří by jim tyto vědomosti mohli předat. Podle nové tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI), pojednávající o digitálních kompetencích žáků, je nedostatek kompetentních učitelů jedna ze základních překážek stojících před plnohodnotným zařazením technologií do výuky.

Využívání technologií při výuce, je, dle inspekce, mezi učiteli předmětem diskuse, a zaujímají vůči této problematice různé postoje. Až třetina z nich upřednostňuje její co nejširší využití. Naproti tomu zhruba stejný počet kantorů používá technologie pouze příležitostně a na základní úrovni. Pětadvacet procent učitelů si se svými dosavadními technologickými schopnostmi ani dostatečně nedůvěřuje. Jak zpráva uvádí, samotní ředitelé škol poukazují na často pouze základní, a tedy nedostatečné, vzdělávání svých zaměstnanců.

Podle Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v Olomoucia spolupracovníka Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, by na situaci mohl mít částečný vliv nedostatek učitelů obecně. Kvůli tomu jsou častěji protežováni učitelé v důchodovém věku a učitelská základna má tendenci stárnout. Dle Lyska to však není ve věci zásadní. „První informatika se učila již před třiceti lety. Spíše je problém v obecném nedostatku kvalifikovaných učitelů, kteří dle dat chybí zejména v Ústeckém a Karlovarském kraji. Kvalifikovanost je důležitějším faktorem než věk,“ dodává Lysek.

Značná část ředitelů škol poukázala také na problémy žáků s využíváním technologií v mimoškolním prostředí. Dle nich má mnoho dětí problém například s jejich nezdravě častým používáním, a tedy i hrozícím rozvojem závislosti. „Rodiče nevěnují tématu digitálních kompetencí svých dětí patřičnou pozornost,“ uvádí inspekce ve zprávě. Ředitelé poukázali také na hrozbu spočívající v nedostatečných znalostech žáků v oblasti kyberbezpečnosti.

Nejnovější tematickou zprávu publikovala ČŠI 12. listopadu. Jejím titulem je Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ. Hlavním tématem je tedy prezentace výsledků pozorování ve školách v oblasti digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků základních a středních škol. Šetření inspekce prováděla ve školním roce 2023/2024. Již v materiálu Strategie digitálního vzdělávání, který ČŠI publikovala v roce 2014, figurovala myšlenka revize a úprav Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zvláštní důraz zde byl kladen právě na podporu rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků v rámci školních osnov. Následné úpravy osnov by měly být od té doby zaváděny do praxe.

Zobrazeno 18 krát
Naposledy upraveno: po., 30. listopad -0001 00:09
Pro psaní komentářů se přihlaste