Žáci se na základních a středních školách mají, vedle jiných znalostí a dovedností, učit také práci s technologiemi. Měli by rozvíjet své schopnosti orientovat se v digitálním prostředí, zacházet s technologiemi a zároveň mít přehled o tom, co všechno kolem nás ovlivňují. Ve školách však mnohdy chybí kompetentní učitelé, kteří by jim tyto vědomosti mohli předat. Podle nové tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI), pojednávající o digitálních kompetencích žáků, je nedostatek kompetentních učitelů jedna ze základních překážek stojících před plnohodnotným zařazením technologií do výuky.
Podle inspekce je mezi učiteli využití technologií během výuky předmětem diskuse a vůči této problematice zaujímají různé postoje. Až třetina z nich upřednostňuje její co nejširší využití. Naproti tomu zhruba stejný počet kantorů používá technologie pouze příležitostně a na základní úrovni. Pětadvacet procent učitelů si se svými dosavadními technologickými schopnostmi ani dostatečně nedůvěřuje. Jak zpráva uvádí, samotní ředitelé škol poukazují na často pouze základní, tedy nedostatečné, vzdělávání svých zaměstnanců.
Podle Jakuba Lyska z Univerzity Palackého v Olomouci a spolupracovníka Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy by na situaci mohl mít částečný vliv nedostatek učitelů obecně. Kvůli tomu jsou častěji protežováni učitelé v důchodovém věku a učitelská základna má tendenci stárnout. Lyska si však myslí, že to není ve věci zásadní. „První informatika se učila již před třiceti lety. Spíše je problém v obecném nedostatku kvalifikovaných učitelů, kteří dle dat chybí zejména v Ústeckém a Karlovarském kraji. Kvalifikovanost je důležitějším faktorem než věk,“ dodává.
Značná část ředitelů škol poukázala také na problémy žáků s využíváním technologií v mimoškolním prostředí. Podle nich má mnoho dětí problém například s jejich nezdravě častým používáním a tedy i hrozícím rozvojem závislosti. „Rodiče nevěnují tématu digitálních kompetencí svých dětí patřičnou pozornost,“ uvádí inspekce ve zprávě. Ředitelé poukázali také na hrozbu spočívající v nedostatečných znalostech žáků v oblasti kyberbezpečnosti.
Nejnovější tematickou zprávu publikovala ČŠI 12. listopadu. Jejím titulem je Digitální kompetence a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ. Hlavním tématem je tedy prezentace výsledků pozorování ve školách v oblasti digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků základních a středních škol. Šetření inspekce prováděla ve školním roce 2023/2024. Již v materiálu Strategie digitálního vzdělávání, který ČŠI publikovala v roce 2014, figurovala myšlenka revize a úprav Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zvláštní důraz zde byl kladen právě na podporu rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí žáků v rámci školních osnov. Následné úpravy osnov by měly být od té doby zaváděny do praxe.