V České republice je většina informací zpřístupněna bezplatně. Chcete vědět co se stalo ve světě? Otevřete internet, zadáte si do vyhledávače například seznam.cz a zadarmo zjistíte vše, co se zrovna děje a nejen to. Publikované jsou i články o vaření, cestování, či radách jak nakládat s financemi, opět za nula korun. Samozřejmě existují i zpoplatněné on-line média u nás, ale není jich mnoho a ruku na srdce – kdo si za informace platí?
Předplatně, či bezplatně, to je oč tu běží
Když to vezmu kolem a kolem, média žijí z inzerce. Stačí to? Těžko říct, platy v médiích klesly, záleží na čtenosti, dosahu či reklamě. Není tedy rovnou lepší založit paywall a vše zpoplatnit? Na weby které předplatné nevyužívají, přispívají, v mnoha případech, kvalitní autoři. Jejich obsah je cenný stejně jako všech, ale třeba publikují do veřejného prostoru právě proto, že chtějí být vidět. Není to tak, že bychom o lidech ze soukromých, placených médií nevěděli, záleží co sledujete.
Vezmeme si například Deník N, známé zpravodajské médium. Známí novináři, známé kauzy, i tváře. Zpoplatnění je zde na správném místě, proč by taky ne. Navíc, když jej odebíráte tvoříte tak komunitu, jste přeci součástí klubu N. Publikují jinak, jsou nezávislí, své čtenáře si hýčkají a svého obsahu si váží. Jak velké médium by z Deníku N bylo, kdyby nebylo placené? Navštěvovalo by jej větší množství čtenářů, kdyby byl obsah zdarma?
Některá bezplatná média však zavedla i placené, předplatitelské rubriky. Proto na jejich webu najdete jak zprávy zdarma, tak pravděpodobně propracovanější obsah za peníze. Jedním z nich je například iDnes, které zavedlo sekci Premium. Tenhle krok asi dává i smysl, připravovat své čtenáře na to, že jednoho dne může být server zpoplatněný celý a jeho obsah budou odebírat pouze diváci, kteří médium podpořit chtějí a věří mu.
Zábava > informace, nebo je to naopak?
Za co si raději připlatíte? Nikdo vás nemůže soudit za to, že si raději zaplatíte zábavu, při které na chvíli vypnete od běžného režimu. Je pochopitelné, že pošlete dvě stovky za předplatné na Disney+ a zkouknete Kardashianky. Na druhé straně vah leží varianta posílat stejnou částku měsíčně na již zmiňovaný Deník N a místo relaxu si rozšiřovat veřejné mínění.
Zajímavým fenoménem jsou podcasty. Herohero, platforma, která se v posledních letech velice rozrůstá. Nabízí uživatelům podporovat jednotlivé autory svým odběrem a částkou pět euro měsíčně. K tomu jsou vázány další bonusy, vylepšení a speciální epizody právě pro předplatitele. Spotify, které na druhou stranu nabízí snad všechno, co se audia týče, odebírá velké množství posluchačů. Podcasteři proto často využívají Spotify ke zviditelnění se a dosahu k širšímu publiku. Jestliže je kdokoliv chce podpořit dál, nabízí se Herohero.
Jak je to v zahraničí?
V nedalekém Německu je veškerý mediální obsah zpoplatněný a funguje to. Koncesionářské poplatky, které jsou zavedeny povinně, činí pro každou domácnost necelých dvacet euro měsíčně. Poplatky v Německu patří spolu s Švýcarskem k nejvyšším v Evropě.
V České republice platí každá domácnost s televizí 135 Kč měsíčně, za rozhlas 45 Kč.