Změna žánru přinesla nečekané ovoce
Na režisérské křeslo usedl Todd Phillips, který vedle známé komediální trilogie začínající Pařbou ve Vegas zaujal také krimi dramatem Týpci a zbraně. Není tedy od věci upozornit na jakýsi žánrový přeskok téměř padesátiletého tvůrce. Joker samotný dostal od studia Warner Brothers zelenou právě až ve chvíli, kdy byl původní námět snímku spojen s všeobecně známou a oblíbenou postavou. Původní plán natočit příběh muže zničeného americkou společností zůstává jádrem scénáře. Finální spolupráce a akvizice postav z DC Comics však už nyní vydělala necelých 600 milionů dolarů. Phillips svou práci odvedl velmi kvalitně a jediným mínusem tak zůstává občas až přespřílišná inspirace Scorseseho klasikami Král komedie a Taxikář. Té si však nová generace diváků ani nevšimne a v popředí tedy zůstává brilantní využití dobové atmosféry a práce s osudem hlavního hrdiny.
One man show s výborným zázemím
Joaquin Phoenix je známý především pro svou oddanost a přidanou hodnotu, kterou se snaží jednotlivým rolím vkládat. Je jedním z posledních herců, který si filmy vybírá velmi poctivě a nepropůjčí tvář ledajakému projektu. Kvůli postavě Arthura Flecka shodil Phoenix necelých 25 kilogramů, dlouhé hodiny strávil pozorováním duševně nemocných jedinců a jejich nezdravého smíchu. Natolik fyzický výkon předvedl naposledy Leonardo DiCaprio v Oscarovém Revenantu. Ať už jde o taneční scény, momenty šílenství, nebo jakousi bezbrannost hlavního protagonisty, vše působí víc než přesvědčivým dojmem a vy se tak během sledování několikrát přistihnete při nesouhlasné podpoře člověka, který, jak dopředu víte, skončí jako brutální masový vrah. Film odehrávající se v průběhu 70. let sází na dobové kulisy, kostýmy a hlavně soundtrack, ve kterém najdeme Franka Sinatru, Jimmiho Hendrixe, nebo skupinu The Cream. Jakoukoliv provázanost s novodobým filmovým vesmírem DC nehledejte, nejde ani o prequel Nolanovy trilogie Temného Rytíře. I přesto budou komiksoví znalci spokojeni s množstvím nenápadných odkazů na sáhodlouhou historii Gothamu.
Vypusťte klauny aneb nová hrozba v ulicích
Několik týdnů před kino premiérou snímku zasáhly internetové diskuze návaly negativních komentářů. Poté, co si Joker odnesl hned několik cen z festivalů v Benátkách a Montrealu, prosákly na veřejnost informace o tom, jak moc je film zkažený. Lidé v Americe se báli, kolik duševně nemocných snímek inspiruje k děsivým činům podobným těm, které viděli na plátně. Na pár opravdu nečekaných a krvavých scén ve dvouhodinovém snímku dojde a film tak správně nese licenci R, vhodné pro diváky od osmnácti let. Co se týče oné kriminální inspirace a rozsévání zla do ulic, dnešní doba zase jednou zakročila po svém. V porovnání s již zmiňovanými Scorceseho klasikami nebo kultovním Klubem rváčů jde jen o další výborný snímek v kategorii psychologických thrillerů.
Spolupráce Phillipse s Phoenixem je dechberoucím kouskem kinematografie. Už dlouho jsem při sledování snímku v kině nebyl takto zaražený do sedačky s touhou přemýšlet nad hlavním poselstvím filmu i jednotlivými motivy všech přítomných charakterů. Nebýt značné inspirace dříve vzniklými filmy a nezapamatovatelných vedlejších postav dostane Joker plný počet. Takhle však výborných a doufejme, že minimálně pro hlavního herce Oscarových 9/10.