út., 28. květen 2019 22:12

Recenze: Nové zpracování Aladina trpí na přílišnou snahu odlišit se od originálu

Od původního snímku uplynulo už dlouhých 17 let Od původního snímku uplynulo už dlouhých 17 let Zdroj: imdb.com
Namísto nových příběhů přichází studio Disney v posledních letech s přetáčením těch největších animovaných hitů své historie. Po Krásce a zvířeti, Knize džunglí, nebo Dumbovi se snaží zaujmout mladou generaci diváků. V letošním roce se publikum dočkalo také pohádky s pouličním zlodějíčkem a jeho věrným přítelem Džinem v hlavních rolích. Na rozdíl od předchozích snímků, které vznikly za použití live action technologie, však Aladin selhává právě při srovnání s původním filmem z roku 1992.

Kontroverzní režisér přináší malé změny v příběhu, ty tentokrát snímku spíše ubírají

Na režisérské křeslo usedl uznávaný Guy Ritchie. Pod jeho práci z poslední doby spadá například rozjetá série o Sherlocku Holmesovi s Robertem Downey Jr. v hlavní roli nebo předloňsky nevalně přijatá Legenda o meči krále Artuše. Co se jeho rukopisu týče, je znatelný především na zpracování vizuálních efektů. Ty jsou však nevyrovnané a mnohdy ruší při pohledu na krásně zpracované kulisy města Agrabah.

Příběh většinu času kopíruje původní scénář, bohužel je však přesně o 40 minut delší než starý animák. Scény a linie se navíc sice snaží o prohloubení charakterů jednotlivých postav, převážně ke konci snímku však nefungují a diváka ruší od pohádkového zážitku. Převedení starých scén ovšem vypadá působivě, a dětem 90. let vlije do žil alespoň nějakou dávku nostalgie.

Strach z obsazení Willa Smitha byl nakonec neopodstatněný

Herecké obsazení přehrávající příběh zloděje, který ke kouzelné lampě přišel jako slepý k houslím, neobsahuje příliš veleznámých jmen. Menna Massoud a Naomi Scott však hrají velmi přesvědčivě. Oba se se svým vyjadřováním a vzezřením výborně hodí ke stereotypům hlavních postav Aladina a Jasmíny. Ještě před uvedením snímku do kin začaly davy fanoušků na sociálních sítích bouřit ohledně obsazení Willa Smithe do role Džina z kouzelné lampy. Herec známý především pro své komediální schopnosti ovšem znovu dokázal, že tohle je jeho oblíbené hřiště. Nejen zpěv, ale hlavně humoristický projev provází Džina od jeho úvodních scén a baví tak celý sál. Na druhé straně listu představitel hlavního záporáka Jaffara, Marwan Kenzari, nezvládl napodobit památnou osobnost své kreslené verze a působí tak ve skrze jako generický zloduch lačníci po moci.

Dojem z muzikálu nenarušil ani český dabing

Nové pohádky v denních hodinách česká kina většinou nedávají v originálním znění, a tak jsem musel vyrazit na promítání s českým dabingem. I přes úvodní sekvenci zvykání si nakonec obraz se zvukem vyjdou vstříc a vzniká relativně příjemný poslech. Film je z větší části stále muzikálem a v této oblasti naprosto exceluje. Choreografie a moderní provedení starším scénám sluší, stejně jako pohyby a schopnosti Džina během jeho sólových vystoupení, tady jsou vizuální efekty v naprostém pořádku.

Letošní zpracování Aladina není první ani poslední live-action předělávka, se kterou studio přišlo. V porovnání s předešlými pokusy však u Aladina dám přednost čistě animovanému originálu. Spoustu nápadů s předěláním původních scenérií vyšlo skvěle, stejně tak se těším na druhé shlédnutí s originálním hlasem výborného Willa Smithe. V žebříčku do dnešního dne vydaných filmů podobného typu se Aladin umístil na spodní polovině žebříčku, už v červenci ovšem přibude konkurence z řad nevyšších. Doufejme, že Simba, Mufasa nebo Timon s Pumbou zvládnou svou úlohu na jedničku.

7/10

Zobrazeno 1442 krát
Naposledy upraveno: so., 8. červen 2019 23:57