Kdy začít?
Podle psychologa a sexuologa Petra Weisse je ideálním věkem, kdy začít se sexuální výchovou, devátý rok života, protože po devátém roce se děti začínají stydět. Dobré by tedy bylo začít s výukou už na prvním stupni základní školy. Pomalu děti seznamovat s pohlavními orgány a reprodukcí. Každý rodič se jistě setkal s otázkami na toto téma od svých malých dětí. Zajímá je všechno možné a chtějí znát odpovědi na všechny otázky. Když je s tímto tématem budeme seznamovat už v útlém věku, budeme schopni předejít těm trapných situacím a smíchu na přednáškách na toto téma v pozdějším věku.
Jaká je současná podoba sexuální výchovy? A jak vypadal v minulosti?
Když jsem se zeptala rodičů, jak probíhala sexuální výchova na škole v jejich době, odpověděli stejně. Do kontaktu se sexuální výchovou jsme nepřišli. Podobně odpověděli i mí vrstevníci, s jediným rozdílem, který spočíval v maximálně dvou přednáškách na téma sexuální výchovy. Všichni si pamatujeme jednu přednášku, která byla jenom pro dívky. Do třídy přišla paní, která všem rozdala vzorky vložek, něco málo nám k tomu řekla a tím to skončilo. V další přednášce, která byla tentokrát pro všechny, nám pán demonstroval, jak se nasazuje kondom na banán. Pověděl nám něco o HIV a AIDS a to bylo vše. Od dob, kdy naši rodiče chodili na základní školu, se v podstatě nic nezměnilo. Vzhledem k rostoucí detabuizaci toho tématu je to docela překvapením.
Jak by sexuální výchova měla vypadat?
Z pohledů mnohých by měl existovat samostatný předmět, který by se tomuto tématu měl věnovat. Na prvním stupni by děti měli být seznámeni se základy. Měli bychom jim věci říkat věci, tak jak opravdu jsou. Na druhém stupni by pak výuka měla být rozsáhlejší. V ní by byly děti seznámeny nejen s vzorky vložek a ukázkou nasazování kondomu, ale například s hormonální a nehormonální antikoncepcí. S jejími pozitivními i negativními účinky. O menstruaci by se neměly učit pouze dívky, ale i chlapci, jichž se to bude týkat později také. Děti by měli mít povědomí o různých dámských hygienických potřebách. Jak o vložkách, tak o tampónech či v dnešní době o kalíšku nebo menstruačních kalhotkách. Mělo by se učit nejen o záporech, ale i o kladech pohlavního styku. O souhlasu a vzájemném souznění.