TBH je dramatický seriál České televize, který vyšel v únoru tohoto roku na online platformě iVysílání. Název seriálu je odvozen od zkratky TBH (to be honest) a získal cenu nejlepšího webseriálu ze střední a východní Evropy na mezinárodním festivalu seriálů Serial Killer.
Seriál vypráví příběh studentů brněnského gymnázia. Seznamujeme se s postavami jako je oblíbená a tvrdohlavá Nessa (Martina Jindrová), jejím přítel Luky (Vojtěch Franců), její nevlastní bratr Tonda (Filip Srbecký), cílevědomá influencerka Máji (Martina Czyžová) a tzv. floorbalisti jako je Pavel (Jiří Hába) a Tomáš (Tomáš Dalecký). Celý příběh začíná útokem střelce na škole, kterým byl právě Tonda. Útok odstartoval sérii vztahových problémů, ale otevřel i okno do vnitřního světa postav. Během deseti epizod se dostáváme do jádra celého útoku, jaké okolnosti k němu vedly a jaký měl dopad na jednotlivé postavy.
Influencerství a reputace nade vše
Jedna z hlavních postav, Mája, je aktivistkou, která bere sdílení na sociálních sítích jako důležitou formu dokumentace. Termín influencerství je problematický právě kvůli odlišným názorům na tento trend. Jeden to může vidět jako pozitivní odkaz a někdo naopak jako hrubý zásah do soukromí nebo dokonce nástroj k šikaně.
Právě influencerství využívá Mája při samotném útoku, kdy zachytí i jiné věci. Například intimní rozhovor Nessy a Lukyho. Právě jejich vztahové problémy byly dokonce ze začátku důležitějším tématem než samotn střelba ve škole. Seriál tak nutí diváka se zamyslet nad tím, co je v dnešní době pro mladé lidi důležitější. Je to spíše řešení sociálního problému, který je potkal nebo jejich postavení a reputace jak na internetu, tak i ve škole?
Problematika šikany, sexuální orientace a psychických poruch
Šikana je rozsáhlým jevem, se kterým se za svůj život asi setkal každý. Ať už přímo, kdy byli samotným pachatelem či obětí, anebo jen šikaně přihlíželi. Tvrdá šikana funguje v tomto malém fiktivním světě, kdy se setkáváme se slovními útoky, fyzickým násilím ale i kyberšikanou. Šikany většinou využívají skupiny s vyšším postavením a větší oblíbeností oproti ostatním. U nich je totiž šikana více tolerovaná skrze strach ostatních. Že ale jedna skupina šikanuje ostatní, neznamená, že šikana nefunguje i mezi členy dané skupiny. Takto fungující šikanu můžeme vidět právě díky skupince tzv. floorbalistů, kteří měli asi největší podíl na střelbě ve škole.
Hlavním zdrojem šikany byla především sexuální orientace jednotlivých postav, ale i sdílení intimních momentů na internetu. Můžeme tak vidět, jak floorbaloví alfasamci nedokáží překousnout téma LGBTQ+ komunity a využívají ho dokonce jako hlavní zbraň k ublížení dalším. Jde o jakési vyobrazení stále současného názoru mladých lidí, kteří vnímají jakoukoliv odlišnou sexuální orientaci, jako za tu špatnou bez logických argumentů a berou jí pouze jako příležitost pro hatování.
Seriál také otevírá otázku posttraumatické poruchy, která je ale vyobrazena jen zlehka. Nic není detailněji popsáno, ani se dále neřeší. Dalším tématem je problematické chování Tondy, které se taktéž až do samotného konce neřeší a je na něj pohlíženo pouze jako na psychopata. Seriál tak může otevírat otázku toho, jak moc důležité je řešit i mentální zdraví mladých lidí, hlavně i po tak „neškodném pranku“.
Hatování je o tom se odreagovat a cítit se líp
Celý seriál bere koncept dospívání a problematiku dnešních teenagerů a zasazuje ho do traumatického zážitku postav. Poukazuje nejen na různé otázky, které si teenageři kladou ve svých adolescentních letech, ale nastoluje otázku společenskou. Jsou důležitější naše vztahy ve společnosti, třídní skupině, na internetu nebo naše osobní v reálném životě? Jak si stanovit ty správné priority a poznat, co je správné a co ne? Je opravdu tak důležité být oblíbeným na úkor své vlastní osoby či našich blízkých? Právě všechny tyto otázky si pokládají i postavy TBH. Seriál je nejen náhledem do života dnešních mladých lidí, ale je i jakousi reflexí dnešního světa internetu, sociálních sítích a problematického školství. Díky TBH mají možnost do tohoto světa nahlédnout i starší diváci, kteří se mohou cítit, jakoby dnešní generaci nerozuměli.