Vlak EC
Zdroj: Patrik Záborský
Česká republika – V prosinci při nástupu nového jízdního řádu sjednotí České dráhy (ČD) názvy některých vlaků. Nově se tak objeví spojení pod názvy Metropolitan, Západní expres, Jižní expres a Slovácký expres. Železničáři se tímto krokem snaží zjednodušit orientaci cestujících v obrovském množství různých spojů. Názvy vlaků už tradičně na železnici existují, do teď ovšem měl každý důležitější vlak své vlastní jméno.
„Každodenní zkušenosti z provozu ukazují, že lidé při jedno nebo dvouhodinovém intervalu vlaků už spoje příliš neodlišují podle konkrétního názvu, jako tomu bylo v minulosti. Spíše se řídí směrem své cesty a časem odjezdu. Proto jsme si letosvyzkoušeli marketingové označení některých linek jednotným názvem pro více spojů a osvědčilo se to," uvedl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu. Toto sjednocení názvů bude provázeno také sjednocením kvality služeb nabízených ve stejných spojích. Cestující tedy budou vědět o vlaku mnohem více už podle jeho samotného pojmenování.
Spoje EuroCity Petrov, Csárdás, Slovan nebo Jan Jesenius se od nového jízdního řádu budou jmenovat Metropolitan. Název má symbolizovat fakt, že propojují metropole Čech, Moravy, Slovenska a Maďarska. Tyto vlaky jezdící v pravidelném intervalu dvou hodin, které spojují buď všechna čtyři důležitá města, nebo jezdí přinejmenším v části této trasy budou zároveň postupně zmodernizovány na vyšší standard cestování. Pod jméno Metropolitan nebude ovšem zařazen spoje Hungaria, který zaprvé pokračuje z Prahy dále do Berlína a Hamburku a za druhé je složen z vagónů maďarské železniční společnosti a vybavení soupravy se tedy může lehce odlišovat. Sjednocení se také vyhne takzvaná Slovenská strela, kvůli své více než osmdesát let trvající tradici.
Nedávno slavnostně vylepšená linka zajišťující spojení především mezi Prahou, Táborem a Českými Budějovicemi bude nově známá jako Jižní expres. Čtyři páry těchto spojů pokračují dále až do rakouského Lince, jeden zajíždí do Českého Krumlova. Z jízdního řádu tedy například zmizí jména F. A. Gerstner, Anton Bruckner nebo Váša Příhoda. Výjimku zde dostane expres Budvar, který bude i nadále jezdit ráno z Českých Budějovic do Prahy a odpoledne zpět.
Slovácký expres se budou nově jmenovat spoje linky R18. Tato linka spojující českou metropoli s Uherským Brodem, Uherským Hradištěm, Luhačovicemi a Veselím nad Moravou byla takto neoficiálně nazývána už dříve. Na své cestě budou tyto vlaky spadající pod rychlíky vyšší kvalityi nadále obsluhovat například stanice Pardubice, Olomouc hlavní nádraží, či Přerov. Zachován bude i dvouhodinový interval zahrnující celkem osm párů vlaků. V jízdním řádu tedy už nově nenajdeme například vlaky Šohaj, Galán, Hradišťan, nebo Bouzov.
Poslední novou velkou skupinou vlaků budou takzvané Západní expresy. Jak název napovídá budou obsluhovat západní část republiky a také částečně Německo. Zrušeny budou tedy například názvy jako Karel Čapek nebo Franz Kafka. Západní expres bude pravděpodobně nejširším pojmem z dosud zmiňovaných, protože bude zahrnovat mnoho vlaků na několika linkách. Všechny tyto linky spojuje především obsluhování stanic v Praze a Plzni. Celkem tedy zahrne třicet jedna spojení mezi Prahou a Plzní, z nichž do Mnichova zajede až sedmnáct párů vlaků, pouze do Chebu pak osm, mezi kterými jsou započítány také spoje vedené mezi Bohumínem a Prahou jako SuperCity pokračující do Chebu jako InterCity. Zbytek připadá na rychlíky končící v Klatovech či Železné Rudě.
Do letoška fungovaly na stejném principu pouze názvy vlakůSuperCity známých jako Pendolino. U nás má tedy tento systém už za sebou více jak deset let využití, ač pouze u malého procenta vlaků. ČD se mimo jiné inspirovaly také u svého německého protějšku Deutsche Bahn, kde existuje už mnoho podobných linek. Mimo jiné také ČD uvedly, že počítají pro příští rok s přibližně tři sta sedmdesáti spoji pojmenovanými asi sto padesáti jmény.