Celosvětově známá fotografická soutěž Sony World Photgraphy Award zná vítěze letošního ročníku. Kreativní kategorii vyhrál německý umělec Boris Eldagsen, se snímkem The Electrician. Autor fotografie ale cenu odmítl. „Děkuji za výběr mého díla a vytvoření tohoto historického momentu, kterým je první výhra obrazu vygenerovaného umělou inteligencí na prestižní mezinárodní fotografické soutěži. Kolik z vás vědělo či mělo podezření, že je vygenerován umělou inteligencí (AI)? Něco na tom není v pořádku, že ano? AI obrázky a fotografie by spolu neměly soutěžit o takovou cenu. Jsou to rozdílné entity. AI není fotografie. Proto cenu nepřijmu," napsal na svém instagramovém účtu. Přihlásil se, aby zjistil, zda jsou soutěže připravené na vstup AI. Podle jeho slov nejsou.
Výherní snímek zobrazuje černobílou fotografii dvou žen. Jedná se o dílo z cyklu Pseudomnesia neboli „falešná vzpomínka na události, jež se nikdy nestaly, na rozdíl od paměti, která je pouze nepřesná. Vzpomínky na minulost, jež nikdy neexistovala a kterou nikdo nefotografoval," popisuje Eldagsen na svém webu. Všechna díla z této série oficiálně prezentuje jako vytvořená za pomoci AI, konkrétně Midjourney, Stable Diffusion či DALL-E.
Upozorňuje také, že cyklus Pseudomnesia je výsledkem dvaceti až čtyřiceti opakovaných upravování. „Proces má mnoho kroků, není to skládání tří slov a klikání na generovat,“ dodává. Dále pak vysvětluje, že v umělé inteligenci nevidí hrozbu pro kreativitu. On sám ji vnímá jako osvobození od materiálních hranic, jako je například rozpočet. „Poprvé v historii má starší generace výhodu, protože AI je akcelerátor znalostí. Dvě třetiny podnětů jsou dobré pouze tehdy, pokud máte znalosti a dovednosti, když víte, jak funguje fotografie, když znáte dějiny umění. To je něco, co dvacetiletý člověk nemůže udělat,“ řekl v rozhovoru pro The Guardian. Jeho „drzý“ čin, jak sám uvedl, cílil na vyvolání diskuze.
„Drahá SWPA, přestaňte říkat nesmysly“
Podle zdokumentované komunikace, kterou Boris uveřejnil na svých stránkách, měla být SWPA, po tom, co mu v březnu oznámila jeho výhru, obratem upozorněna, že se nejedná o fotografii, ale obraz generovaný AI. S vědomím, že ve fotografické komunitě dojde k pobouření, jež povede k diskuzi, jim poprvé nabídl možnost tuto debatu uchopit. Na to mu podle Eldagsena krátce odpověděli, že si cenu může nechat. Po oznámení výherců tisku se ale začaly množit dotazy na původ jeho práce a SWPA ho opět kontaktovala s otázkami na tuto skutečnost, přestože jim okolnosti vzniku už jednou sdělil.
Serveru Petapixel Boris řekl, že po dubnovém ceremoniálu, na kterém přednesl svou výzvu k diskuzi a odmítl cenu, s ním nikdo z SWPA neměl zájem komunikovat. Na stránkách však smazali fotografii a v galerii v Somerset House v Londýně, kde byli výherci vystaveni, Eldagsenovo dílo nahradili, a tvářili se, jako kdyby se nic nestalo. A to stále bez známek komunikace. Umělec následně ve spolupráci s Markem Sellmanem, redaktorem The Times, zveřejnil jím sesbírané konverzace s SWPA, v nichž je kritizoval i za to, že odmítali odpovídat na otázky nejen jemu, ale i jiným fotografům nebo zahraničním novinářům.
Nakonec se prostřednictvím mluvčího vyjádřila Světová fotografická organizace webu Motherboard k situaci těmito slovy: „Kreativní kategorie vítá různé experimentální přístupy k tvorbě snímků. Po naší korespondenci s Borisem a zárukách, které poskytl, jsme měli pocit, že jeho příspěvek splňuje kritéria pro tuto kategorii a podpořili jsme jeho účast." Podle webu také mluvčí sdělil: "I když si porotci byli vědomi, že při vytváření obrázku autor použil umělou inteligenci, měli dojem, že šlo o ‚spoluvytvoření' s umělou inteligencí a umělec je ‚záměrně' uvedl v omyl."
Boris Eldagsen následně vyzval společnost Sony, aby přestala říkat nesmysly a připojila se k diskuzi, na níž skutečně záleží. K vyjádření připojil komentář, že SWPA jen předstírá povědomí o použití umělé inteligence. Podle něj je očividné, že nevěděli, jak obraz vznikl a informace, které jim podal dříve, si navzájem v týmu nesdělili.
Sám je zastáncem názoru, že fotografie, vytvořené pomocí AI nejsou fotografie v pravém slova smyslu a měla by se pro ně vytvořit speciální kategorie. V rozhovoru pro The Guardian ale řekl, že se nejedná o hrozbu. „Získání této ceny podtrhuje některé zásadní otázky, které mají dalekosáhlé důsledky. Kdy něco, co vypadá jako fotografie, přestane být fotografií? Když to není fotografie, co to je? Jak tento nový vizuální jazyk rozebereme? A jaký dopad to bude mít na samotnou fotografii?“ uvedl Boris v interview s Alasdairem Fosterem pro web Talking pictures.
2:0
Nejedná se o první případ, kdy se objevilo umělecké dílo ve spolupráci s AI generátorem v soutěži. V roce 2022 vyhrál Jason Allen s obrazem Théâtre D'opéra Spatial (Vesmírná opera) uměleckou soutěž v Coloradu v kategorii Digitální umění. Allen vytvořil dílo pomocí umělé inteligence Midjourney. Vlna kritiky a diskuzí se však nezvedla pouze kolem obrazu. Zpochybňovány byly i schopnosti porotců, kteří si nevšimli, že jde o dílo umělé inteligence. Allen pak pro rozhovor v New York Times řekla: „Umění je mrtvé. Je konec. Umělá inteligence vyhrála. Lidé prohráli.“