pá., 26. listopad 2021 10:48

Jak se maturuje v době celosvětové pandemie

didaktický test, ilustrační foto didaktický test, ilustrační foto Zdroj: webové stránky Cermatu
Počet nakažených covidem každým dnem stoupá, pandemie sílí, opatření se zpřísňují. Už třetí generace maturantů je opět v souvislosti s nadcházející zkouškou dospělosti v tísnivé nejistotě.

Praha - Ve čtvrtek před první adventní nedělí se sešla vláda premiéra v demisi Andreje Babiše a schválila vyhlášení nouzového stavu. V minulosti bylo toto vyhlášení doprovázeno plošným uzavíráním škol. Vláda v demisi tento razantní krok zatím odmítá. I přesto mezi studenty vzrůstají obavy z hrozícího přechodu na distanční výuku. Znovu se začíná nabízet otázka, do jaké míry pandemie zasáhne nadcházející zkoušku dospělosti.

Z průzkumu maturující třídy střední školy v Hradci Králové, kterého se zúčastnilo 30 studentů, vyplynulo, že se v souvislosti se zpřísňováním opatření obává přechodu do on-line prostoru naprostá většina respondentů. „Vláda už v minulosti nechala školy zavřené neuvěřitelně dlouho a jejich znovuotevření pro ně nebylo prioritou. Nedivila bych se, kdyby letošní situace dopadla podobně, proto mám z uzavření strach“ říká Adéla Jandová, studentka střední školy v Hradci Králové.

Drtivá většina dotazovaných se kvůli předešlé distanční výuce necítí být připraveni ke složení maturitní zkoušky. Nejvíce nedostatků pociťují v profilových předmětech, na druhém místě v praxi. „Myslím, že by měla vláda zvážit změnu i letošní maturity. Přeci jen jsme přišli o rok a půl prezenční výuky, a to se jen obtížně dohání,“ dodává Jandová. Názor s ní sdílí téměř všichni dotazovaní. Z vlády ale zatím signály značící, že by byla podobná skutečnost pravděpodobná, nepřicházejí.

anketa

Zdroj: Anketa s 30 studenty maturitního ročníku Střední školy veterinární v Hradci Králové, Sabina Tocháčková.

 První generace maturantů v rouškách
„Když nám 10. března ředitel školy oznámil, že se od příštího dne školy zavírají, radovali jsme se. Nikoho z nás totiž nenapadlo, že už se do lavic nevrátíme,“ vzpomíná Zuzana Krištofová, která odmaturovala v roce 2020 na gymnáziu v Třebíči.

Velká část studentů maturujících v první vlně pandemie se shoduje, že se zkouškou už nepočítali. Vláda stoprocentně potvrdila její konání jen něco málo přes měsíc před maturitou. Tento rok byl také specifický historicky nejvyšší účastí. Žáci totiž nesměli být v pololetí hodnoceni stupněm „nedostatečný“ nebo slovem „nehodnocen“, tudíž se k závěrečné zkoušce dostali i tací, kteří by za normálních okolností nebyli připuštěni. Termín se posunul o měsíc, tedy až na začátek června, a studentům byla odpuštěna písemná práce v předmětu český jazyk a literatura a cizí jazyk.

V jarním termínu ve společné části neuspělo 21,1 % prvomaturantů. Ze statistiky vyplývá mírný nárůst neúspěšnosti oproti minulému roku. Po podzimním termínu má ale ukazatel čisté neúspěšnosti od roku 2016 stále klesající tendenci. Tudíž se zdá, že pandemie nijak výrazně neovlivnila výkony studentů.

graf 1

Zdroj: Cermat – Výsledky jarního zkušebního období a po podzimním zkušebním období

Druhý ročník nakažené maturity také neproběhl beze změn
Koronavirus zastihl i další školní rok. A dokonce mnohem víc, než se původně předpokládalo. Děti v rouškách zasedly 1. září do školních lavic, nicméně už 14. října zdravily spolužáky a vyučující zpoza počítačové obrazovky. Připojit se k on-line výuce bylo už navíc pro všechny ze zákona povinné. Prezident republiky totiž na konci srpna podepsal novelu ukládající dětem povinnost účastnit se distanční výuky. Koncem listopadu došlo ke krátkému částečnému návratu žáků do škol, ale vzápětí nákaza opět zesílila a děti se vrátily domů.

„Maturita pro nás nebyla jen zkouška dospělosti, ale i zkouškou vůle. Spoustu tematických celků jsme nikdy nestihli probrat a už vůbec ne zopakovat. Takže i když se učitelé snažili, příprava k jejímu složení byla víceméně čisté samostudium,“ říká maturantka ročníku 2021 na gymnáziu v Hradci Králové Eliška Vaníčková.

I tento rok došlo k úpravám modelu maturitní zkoušky. Ve společné části se skládala pouze z didaktických testů a došlo k navýšení času na jejich řešení- u cizího jazyka a českého jazyka a literatury o 10 minut, u matematiky dokonce o 15 minut. Přidal se také mimořádný jarní termín. Speciální úprava se týkala žáků posledních ročníků vybraných zdravotnických a sociálních oborů, kteří v průběhu pandemie odpracovali nejméně 160 hodin u orgánů ochrany zdraví nebo poskytovatelů zdravotnických či sociálních služeb. Takovým studentům byly odpuštěny i didaktické testy.

Podle statistik zveřejněných Cermatem v didaktických testech neuspělo po mimořádném jarním zkouškovém období jen 5,4 % prvomaturantů. Toto číslo ale nelze srovnávat s předchozími lety, protože obsah společné části se výrazně lišil.

graf 2

Zdroj: Cermat – Signální výsledky společné části MZ

Zobrazeno 634 krát
Naposledy upraveno: pá., 26. listopad 2021 11:59
Pro psaní komentářů se přihlaste