„Vyhláškou jsem nadšená, doporučení v ní jsou skutečně zdravá. Obsahuje vše, co navrhuje již dva roky naše občanská iniciativa Skutečně zdravá škola. Hlavně oceňuji zákaz umělých sladidel a také zákaz reklamy formou bezplatného nabízení nezdravých potravin,“ řekla specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.
Samotný obsah vyhlášky odborníky nadchl a byl označen za velmi zdravý. Nevoli v jejich řadách ovšem vyvolal fakt, že vyhláška začne platit až za půl roku, tedy od nového školního roku. Navrhovatelé zákona přesto věří v zodpovědnost vedení škol, které by mohly myslet na zdraví svých dětí již dříve, než jim to vyhláška určí. Jak sdělila ministryně školství Kateřina Valachová, je zde možnost, že vyhláška vstoupí v platnost dříve. V tom případě by mohla být schválena v polovině ledna a v účinnost by vešla už od 1. února, čímž by zasáhla i část tohoto školního roku. Doprodej zásob nezdravých potravin by pak trval následující dva nebo tři měsíce.
Vyhláška kromě odstranění automatů s nezdravými potravinami také stanoví zákaz nebo omezení reklam na některé výrobky obsahující nezdravé množství soli, cukru, dochucovadel. Omezení se bude týkat některých výrobků z mléka, masa a vztahuje se i na pečivo.
Některé školy jdou příkladem a zásady správné výživy dodržují již delší dobu. Důležité je naučit děti vybrat si, co je pro ně nejlepší a nejzdravější, nejen z jejich dosahu odstranit vše škodlivé. S vyhláškou ovšem přibude ředitelům škol další povinnost – zodpovědnost za nabídku potravin a nápojů, které nabízejí v jejich instituci. To malé školy může znamenat další zátěž na administrativu.
Ministerstva si od vyhlášky slibují odstranění „obezitogenního“ prostředí, jelikož obezita u dětí je v dnešní době vážným a aktuálním strašákem. I přesto, že se děti ve škole učí výchově k životnímu prostředí a ku zdraví, mohou si i nadále koupit ve školním automatu chipsy, coca coly či cukrovinky, které mají na jejich mladý organismus nepříliš příznivý dopad. Zeleninu nabízejí pouze ve dvou procentech škol, ovoce jen ve čtyřech. Navíc v porovnání s rokem 2011 se v roce 2014 drtivě zvýšila nabídka slazených ovocných nápojů či džusů, nápojů obsahujících kofein a iontových nápojů. Nabídka neochucených vod stoupá jen pomalu, stejně jako sortiment celozrnného pečiva.