Marina Abramović představí na britské výstavě střípky ze svého celoživotního díla. Součástí bude i reprodukce jejích nejznámějších performativních vystoupení. V prostorách londýnské galerie Royal Academy of Arts bude představovat svou uměleckou činnost od 23. září až do 10. prosince. Jedná se o její první velkou výstavu pořádanou ve Velké Británii. Dnes již šestasedmdesátiletá, původem srbská umělkyně Marina Abramović posouvá nejen své vlastní psychické a fyzické hranice, ale také ty divácké. Ve své tvorbě se zajímá o tělo jako předmět i médium, zkoumá vztah mezi umělcem a publikem a zabývá se tématy jako je lhaní, snění či myšlení a spousty dalších. Autorka se díky svým schopnostem dostala až na světovou špičku v performativním umění.
V určitý čas na určitém místě. Nemateriálnost a pomíjivost aktu, ze kterého zbudou dojmy, zamyšlení, poučení, emoce. Právě tohle jsou vlastnosti příznačné pro performativní umění. Jedná se o formu představení, při které umělec zapojí svou osobu a má možnost pracovat s publikem. Svou povahou a obsahem má přivést diváka k zamyšlení nad určitými tématy.
„Řekla bych, že performance je moment, kdy se umělec se svým nápadem postaví v jeho vlastním psychickém a mentálním nastavení před publikum. Nejedná se o divadlo. Divadlo se bude opakovat. Mohou se v něm vzájemně nahrazovat herci. Performance je skutečná. V divadle můžete někoho pořezat nožem a objeví se krev. Ten nůž není skutečný, krev není skutečná. V performance jsou nůž i krev i tělo umělce skutečné,“ těmito slovy sama Marina Abramović kreslí hranici mezi performativním uměním a divadlem.
Mezi její známá vystoupení patří Rhytm 0 nebo Artist is present, na základě kterého vznikl film s názvem Art is present. Po dlouhou dobu spolupracovala s německým umělcem a svým bývalým partnerem Ulayem. Mezi jejich představení patří Rest Energy, při němž držela Marina napnutý luk a Ulay na druhé straně šíp, mířící na její srdce. Vystoupení neslo myšlenku o podpoře pocházející od žen směrem k mužům, kteří mají sklony své partnerky ničit. Poslední Marinina akce byl několikadenní projekt No Intermission v roce 2022, kde se snažila o smazání hranic mezi umělcem a publikem.
Její performance mají často riskantní, v některých případech i život ohrožující povahu. „Nad smrtí přemýšlím každý den. Pouze tehdy, když přemýšlíte o smrti, jste schopni si naplno užívat svého života. Musíte myslet na to, co zde po sobě zanecháte společnosti, jako umělec máte tu povinnost. Protože pokud máte dar, musíte s ním zacházet opatrně. Ten dar není dán vám jako jednotlivci, je vám darován, abyste ho předali společnosti. Musíte přemýšlet s opatrností o tom, jak zde po sobě hodláte zanechat smysluplnou práci," řekla v rozhovoru pro The Guardian.