Ministr dopravy celou situaci označil za skandální. „Rozumím tomu, že nález Rozhodčího soudu je pravomocný a kvůli nabíhajícímu úroku z prodlení nechtějí České dráhy prohlubovat ztrátu a ohrožovat svůj rating, nicméně trvám na tom, že není vykonatelný a podle mého názoru se mohlo počkat,“ uvedl Ťok.
České dráhy sice částku uhradily, soud ale nekončí. Podle mluvčího ČD Radka Joklíka se jedná pouze o předcházení nebezpečí škod na vlastním majetku. Přestože je verdikt Rozhodčího soudu sporný, formálně pohledávka na úhradu škod existuje a ČD ho respektují. „Pokud se rozhodčí nález zruší, o čemž jsou České dráhy pevně přesvědčené, budou požadovat vrácení zaplacené částky v plné výši zpět, a to i případnou soudní cestou,“ sdělil dále Joklík. Celou kauzu nyní projednává Obvodní soud pro Prahu 1.
Spor se týká zakázky ČD z roku 2003 o výrobě dvou desítek lokomotiv, na kterou podnik vypsal veřejnou soutěž. Na jejím základě Škoda Transport uzavřela smlouvu a kupní cena se stanovila na více než 2,6 miliard korun. Škoda Transport se následně podle smlouvy začala domáhat úhrady dlužné části kupní ceny. To ale ČD odmítly jako nedůvodný nárok. K vymáhané částce se poté přidaly i smluvní pokuty a úroky z prodlení. Částka se během sporů navíc navýšila o soudní výlohy a přesáhla hodnotu miliardy korun.