Sv. Martin by měl podle pověsti přivést sníh, ale letos si na sněhovou nadílku musíme ještě počkat. Teplotní rekordy padají každým dnem. Počasí, připomínající spíše babí léto, moc neodpovídá datu v kalendáři, tedy 11. listopadu. Na Horní náměstí v Olomouci, přesto přijíždí patron vinařů na svém bílém koni. Pan Martin Major, bývalý primátor a nynější první náměstek primátora, se převlékl do slušivého historického převleku a pod orlojem přivítal desítky lidí v sedle bílého koně. Pozdravil je u zapáleného ohně, kterého ale díky teplému počasí vlastně nebylo třeba.
U několika stánků, reprezentujících vinařství z vyhlášených oblastí, jste dokonce museli vystát dlouhou frontu, abyste měli možnost zakoupit vzorek Svatomartinského vína. „Okoštovat" jste mohli vzorky z vinařství z Mutěnic, Čejkovic a dalších. Za pár korun jste tak dostali skleničku a chuť moravských vín. Naštěstí pro zákazníky fronty postupovaly rychle a prodejci byli navíc velmi ochotní, aby vám o Svatomartinském něco řekli. Dozvěděli jste se například, že první víno, vylisované z letošních hroznů, se může vyrábět pouze z odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský nebo Modrý Portugal, Zweigeltrebe a Svatovavřinecké. "Už jsem prodala šestnáct beden (po dvanácti lahvích) a tohle mi zbylo (ukazuje na asi třicet lahví na pultu)", odhalila jedna z prodávajících množství vína, které se během dne vypilo. Za celý den se tedy u jednoho stánku prodá zhruba 200 litrů mladého vína.
Aby mohli vinaři své víno opravdu nazvat Svatomartinské a tudíž ho vždy uvést na trh 11. listopadu, musí splňovat přísné předpisy. Nejprve je nutné, aby prošlo degustací odborné poroty, která konkrétní odrůdu z konkrétního vinařství ohodnotí. Toto víno se vyznačuje svěžestí a ovocitou chutí a vůní i přesto, že se stáčí jen pár týdnů po vylisování. Na rozdíl od pozdějších vín není tak bohaté a výrazné. Ke Svatomartinskému vínu se odjakživa váže také tradice svatomartinské husy, tedy husích hodů. A obliba svatomartinské husy se stejnojmenným vínem velmi roste. Zatímco v roce 2005, kdy se pod ochranou značkou poprvé toto víno začalo prodávat, si spotřebitelé koupili 125 000 lahví, v roce 2013 to už bylo 2,2 milionu lahví. Odborníci také radí víno spotřebovat nejpozději do Velikonoc. (tos)
Zdroj obrázku: www.hotel-duo.cz