Notebooky se staly především na vysokých školách běžnou výbavou studentů, stále častěji jsou však k vidění i u jejích mladších spolužáků na středních školách. Z toho důvodu může být výsledek studie pro mnohé překvapující. Ačkoli přednášky navštěvuje jen hrstka studentů s papírem a tužkou, jsou právě jejich poznámky ty efektivnější. Stejným tématem se již zabývali američtí psychologové Pam Mueller a Daniel Oppenheimer. Ve svých pracích, zveřejněných v roce 2014, došli ke stejnému závěru jako vědci z Princetonu.
Výsledek průzkumu se zakládá na několika testech, kterých se zúčastnilo více jak 65 jedinců. Za úkol dostali zhlédnout video přednášky a zaznamenávat si ty nejdůležitější informace – jedni rukou, druzí psali do počítače. Po více jak půlhodině obdrželi otázky jak k obsahu výkladu, tak k celkovému porozumění probíraného tématu.
Co se faktů týče, průzkum nezaznamenal žádné výraznější rozdíly. První odlišnosti se však objevily hned u porozumění materiálu. Studenti, kteří si poznámky psali ručně, obsáhli mnohem více poznatků, i když se prodleva mezi přednáškou a otázkami protáhla na celý týden. Jako vysvětlení badatelé uvádí fakt, že uživatelé notebooků si zapíšou mnohem více poznatků a snaží se zaznamenat každé slovo v původním znění bez jakéhokoli dalšího uvažování. Na druhou stranu ti, co zůstávají věrní tužce nebo propisce, pozorněji poslouchají a už při psaní poznámek třídí mnohem více informací, vypouští ty zbytečné a na papíře končí opravdu jen ty nejzásadnější. „Lidé s ručně psanými poznámkami se mnohem více soustředí na samotný výklad než na ťukání do klávesnice, tím pádem si do svých poznámek volí jen to nejdůležitější,“ dodávají vědci z americké univerzity.