Slavnostní otevření tunelu proběhlo už v červnu. Zúčastnila se jej třeba německá kancléřka Angela Merkelová nebo francouzský prezident Francois Holland. Pro pravidelnou dopravu však mohou vlaky do tunelu až od neděle. Tunel vede skrz alpský Gotthardský masiv. Kromě toho, že je nejdelší na světě, místy dosahuje až dva kilometry pod povrch.
Ekologové si od tunelu slibují především úbytek aut. Denně tunelem projede tři sta osobních a nákladních vlaků. Jejich rychlost bude dosahovat až 270 km za hodinu.
Projekt si v roce 1992 odsouhlasili Švýcaři v referendu. Výstavba trvala sedmnáct let a podílelo se na ní přes dva a půl tisíce pracovníků. Náklady na celou stavbu dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků, v přepočtu 302 miliard českých korun.
Pro ražbu použili Švýcaři metodu TBM. Tato technologie se využívala například při ražbě prodloužení pražského metra z Dejvic do Motolu. Uvnitř tunelu jsou také dvě stanice, Sedrun a Faido. Obě jsou spojené a projektované jako pohotovostní stanice. V nouzovém případě umožňují rychle a bezpečně opustit tunel na povrch.
Před otevřením Gotthardského tunelu byl nejdelším tunelem japonský Seikan. Třetím nejdelším tunelem je v současnosti se svými padesáti kilometry Eurotunel, spojující Velkou Británii s Francií.