čt., 11. duben 2019 17:51

V Číně začal tisící závodní víkend F1 v historii

Jenson Button, Rubens Barrichello a Kimi Räikkönen na stupních vítězů při první Velké ceně Číny 2004 Jenson Button, Rubens Barrichello a Kimi Räikkönen na stupních vítězů při první Velké ceně Číny 2004 Zdroj: www.motorsport.com
Šanghaj - Historicky tisící závodní víkend Formule 1 v historii započal dnešním dnem v nejlidnatějším městě Číny. Šanghaj hostí závody prestižní soutěže motorsportu už od roku 2004. Tehdy se na novém okruhu jelo poprvé. Stejně jako před patnácti lety, kdy s vozem Ferrari zastavil časomíru závodu Rubens Barrichello, bude mít italský tým vysoké nároky. 

Ferrari neztrácí naději

I přes bezchybnou kvalifikaci a obdivuhodný Leclercův výkon, který náležitě ocenil i Lewis Hamilton, se Ferrari na začátku sezóny nedaří ani zdaleka tak dobře, jako slibovaly předsezónní testy v Barceloně. Předešlý pokus o sesazení Mercedesu z trůnu jim překazily technické problémy. „Je to mé první pódium, i když si ho neužívám, jak bych si přál. Je to život, stává se to. Vrátíme se silnější," komentoval situaci s chladnou hlavou třetí muž bahrajnského závodu Charles Leclerc, ačkoliv se nesnažil skrývat své zklamání. Jeho kolega, pětinásobný mistr světa, Sebastian Vettel by měl zastávat roli týmové jedničky, i když to zatím vypadá naopak. Dlouhodobě nezajíždí očekávané výkony a samotné chyby ho stojí cenné body. Mezitím, co se fanoušci sportu pouští do jeho kritiky, on sám se opřel do vedení Formule 1. „F1 se musí rozhodnout, jestli chce být více o zábavě, nebo o soutěžení,” prohlásil závodník, kterému přespříští sezónu končí u Ferrari smlouva. A právě do nedělního závodu bude vyjíždět pod dalším tlakem a se vzpomínkou na předešlou Velkou cenu Číny. Tu mu pokazil Max Verstappen ve 43. kole, když podcenil rychlost svého vozu a ve snaze brzdit co nejpozději roztočil Vettelův vůz. Hrát do karet mu tentokrát bude dlouhá rovinka ve třetím sektoru, na níž by mohl mít nad Mercedesem a Red Bullem navrch.

Mercedes má na Čínu dobré vzpomínky

Mezitím co italský tým trápí řada problémů, Mercedes má vykročeno do ideálního závodu. Právě v Číně začali před sedmi lety psát historii moderní éry Formule 1, když závod vyhráli. Byli to tehdy Nico Rosberg a Michael Schumacher, kdo ukončili hegemonii Red Bullu. Od té doby na Mezinárodním okruhu v Šanghaji předvádí velkolepou podívanou. O dva roky později už to byl Lewis Hamilton, kdo v šedém voze nedal soupeřům šanci. S Mercedesem zvítězil také roku 2015 a 2017. Tisícáté prvenství v historii šampionátu si rozhodně nebude chtít nechat ujít.

Okruh s patnáctiletou tradicí zažil mnohé

Výstavba začala roku 2004 a stála 450 milionů dolarů. Trať dlouhá 5 451 metrů nabízí jezdcům 16 zatáček a celková délka závodu činí přes 305 kilometrů. Traťový rekord stále drží Michael Schumacher s časem 1:32.238, který je pro porovnání o tři a půl sekundy rychlejší než ten loňský Daniela Ricciarda. Právě Schumacher zde skončil předčasně roku 2005. V zahřívacím kole s Albersem havaroval a posledním místem uzavřel výsledkovou listinu. Rok 2007 byl nešťastný pro Hamiltona, který se nevešel do boxové uličky a zaparkoval na štěrku. Sebastian Buemi zase v sezóně 2010 přišel o obě přední kola na dlouhé rovince. Kdo další se zapíše do historie, uvidíme už tuto neděli.

Minulí vítězové Velké ceny Číny:

2004 - Rubens Barrichello (Ferrari)

2005 - Fernando Alonso (Renault)

2006 - Michael Schumacher (Ferrari)

2007 - Kimi Räikkönen (Ferrari)

2008 - Lewis Hamilton (McLaren)

2009 - Sebastian Vettel (Red Bull)

2010 - Jenson Button (McLaren)

2011 - Lewis Hamilton (McLaren)

2012 - Nico Rosberg (Mercedes)

2013 - Fernando Alonso (Ferrari)

2014 - Lewis Hamilton (Mercedes)

2015 - Lewis Hamilton (Mercedes)

2016 - Nico Rosberg (Mercedes)

2017 - Lewis Hamilton (Mercedes)

2018 - Daniel Ricciardo (Red Bull)

Zobrazeno 1359 krát
Naposledy upraveno: pá., 12. duben 2019 11:16

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste