"Dlouhodobě spotřeba kávy roste, i když velmi pomalu. Češi nejsou kávovým národem a na hlavu nevypijeme ani 1,5 šálku denně," uvádí marketingový manažer Nescafé, Jan Doležel. Podle údajů Českého statistického úřadu z roku 2015 spotřebovali Češi v průměru dva kilogramy kávy na hlavu, což je v přepočtu zhruba 8,5 litru espressa na jednoho člověka za rok. Zatímco piva vypili 147 litrů na hlavu za jeden rok.
Co se týče oblíbenosti, jasně obsazuje vrchní příčku káva rozpustná. Domácnosti s nižším příjmem nakupují kávu instantní nebo mletou, která slouží k přípravě klasického „turka.“ Ten je v pořadí oblíbenosti hned na druhém místě. Až za nimi následují kapsle a káva zrnková. Podle odborníků obsahuje český kávový trh něco kolem 30 miliard korun.
Zatímco spotřeba celosvětově roste, množství dodávky naopak pomalu klesá. Můžou za to dlouhodobá sucha. Ta nejvíce postihla hlavního producenta na trhu kávy, a to Brazílii. Cena tím pádem stoupá.
Pití kávy se v naší dnešní společnosti stává módou. Generace mladých lidí začíná pít kávu v dřívějším věku, a to kolem 15 let, dříve to bylo v průměru asi 17 let.
Zájem o značkovou, především zrnkovou kávu je značný. U té si může spotřebitel zjistit původ, místo a čas pražení.