Nejen kvůli oficiálnímu zahájení výstavby zavítal tento týden do Hanoje prezident FIA. Společně s ním proběhlo představení nové kampaně Global Road Safety, která bude podporovat motorsport v zemi a zároveň i zlepšovat bezpečnost na silnicích. Po setkání s ministrem dopravy Nguyenem Van The sehrál Todt důležitou roli, když zahájil očekávanou stavbu v ulicích hlavního města. V centru dění Hanoje tak od středečního dne roste nový závodní okruh podle návrhu německého designéra Hermanna Tilkeho, inspirovaný sekcemi z Monaka, Nürburgringu i japonské Suzuky.
Pro stát je účast v seriálu Formule 1 podle slov Jeana Todta velmi významná. „Hanoj, proslulá především díky svému kulturnímu bohatství, bude roku 2020 poprvé hostit Velkou cenu Formule 1, a stane se proto jedním z hlavních měst motorsportu v celé Asii,“ vyjádřil podporu ve svém prohlášení. Věří také, že přidání asijského města do závodního kalendáře dá možnost vzniku nových budoucích šampionů z Vietnamu.
Okruh, který nešel pro inspiraci daleko
První podobu městského okruhu představila už v listopadu minulého roku sportovní novinářka Rosanna Tennant. Lákadlem pro oči diváků se stane například kilometr a půl dlouhá rovinka, kterou během celého roku překoná jen ta z Belgie a Baku. Na jejím konci pak protáhlá vlásenka a následně další šance pro předjíždění. Její layout navrhnul německý traťový designér, který byl kdysi automobilovým závodníkem. Pro inspiraci přitom nešel příliš daleko. Úvodní zatáčky s pořadím 1 a 2 kopírují německý Nürburgring, 12 a 15 Monako, v zatáčkách 16 až 19 budou mít piloti zase možnost natrénovat na Velkou cenu Japonska, tedy alespoň její technicky náročnou část v prvním sektoru. Každé z několika desítek kol zakončí jezdci sekcí z Malajsie.
Necelý rok do startu
Historicky poprvé svět zhlédne závod metropolí v dubnu následujícího roku. Hanoj se tak přidá k městským tratím v Austrálii, Ázerbájdžánu, Singapuru, nebo slavném Monaku. Oblíbenost tratí právě v centru měst roste a proti není ani vedení Formule 1. Je to právě Hermann Tilke, který se dlouhodobě této varianty zastává. „Myšlenka je taková, že je to velmi jedinečné, každé město je jedinečné. Pokud jdete do centra měst, nemůžete to srovnávat s jiným okruhem. Máme v současné době v kalendáři tři skutečné městské závody – Monako, Singapur a Baku. Všechny tři jsou tak odlišné a tak jedinečné,“ myslí si bývalý závodník. Cílem je také nalákat více fanoušků přímo do dějiště závodů, a právě to je na odlehlých tradičních tratích komplikací.
Více na: https://f1sport.auto.cz/clanek/mestske-okruhy-jsou-lepsi-nez-ty-permanentni-rika-tilke