„Člověk, který má zdravotní potíže a volá linku 112, se zdržuje,“ varuje ředitel Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Ivo Mareš. „Dispečeři sto dvanáctky totiž nemají zdravotnické vzdělání. Pacienta vyzpovídají, ale pak hovor stejně přepojí k nám na zdravotnické operační středisko. Volající tak nakonec popisuje dvakrát totéž. A ztrácí čas,“ pokračuje Mareš. Z informací zjištěných od pacienta musejí operátoři sto dvanáctky zároveň vytvořit tzv. datovou větu, kterou následně posílají kolegům ze záchranky. Podle vedoucí dispečerky Krajského zdravotnického operačního střediska v Olomouci Evy Gajové tím však vzniká další zdržení. „Než operátor sto dvanáctky vyřídí hovor, sestaví z něho datovou větu, pošle ji k nám na středisko a přepojí nám volajícího, uběhnou 2 až 3 minuty,“ popisuje. Taková prodleva však může být pro člověka v ohrožení života fatální. „Naši dispečeři dávají v prvních minutách do příjezdu posádky volajícímu instrukce, jak provádět resuscitaci. Právě těch prvních několik minut bývá pro záchranu života nejdůležitějších,“ vysvětluje Gajová.
Tvrzení záchranářů o prodlevách se ale vůbec nelíbí krajským hasičům. Právě oni linku 112 v Olomouckém kraji mají na starosti. „Se zdržením v řádu 2 až 3 minut rozhodně nemůžu souhlasit,“ říká náměstek ředitele Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje Karel Kolářík. "Datovou větu operátor linky 112 vytváří už během tísňového hovoru, a ne až po něm. V momentě, kdy zjistí, že má volající ryze zdravotní problém, ho okamžitě přepojuje na záchranku, a zároveň už posílá hotovou datovou větu. Celý proces trvá jen kolem dvaceti třiceti vteřin," oponuje. Dodává ale, že doba zdržení se může různit. "Míváme případy, kdy k nám na linku 112 zavolá člověk v šoku, který stěží dokáže komunikovat. Předání takového hovoru dispečerům linky 155 pak trvá samozřejmě déle," přiznává.
Na stranu záchranářů se ale přiklání i krajský zdravotní rada Václav Rýznar. "K prodlevám podle mých informací dochází a to se mi vůbec nelíbí. Systém volání na tísňovou linku je nedokonalý. Možná se situace zlepší, až se na něm vychytají mouchy,“ říká. Ředitel záchranky Mareš doplňuje: "O obrovskou propagaci linky 112 se postarala televize Nova a její pořad '112 v ohrožení života'. Já jsem ale pro to, aby lidé ve vlastním zájmu volali přímo na číslo 155. Bohužel je to často naučí až špatná zkušenost," uzavírá.