út., 3. červen 2008 11:07

112

Zuzana Raicová
Olomouc (zur) - Které tísňové číslo byste vytočili, kdybyste potřebovali rychlou lékařskou pomoc? Klasickou českou linku 155, nebo moderní evropské číslo 112? Jestliže odpovídáte „za bé“, pak počítejte s problémy. Olomoučtí záchranáři totiž tvrdí, že k vám můžou přijet až o 3 minuty později. Hasiči, kteří linku 112 provozují, s tím ale nesouhlasí.

„Člověk, který má zdravotní potíže a volá linku 112, se zdržuje,“ varuje ředitel Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Ivo Mareš. „Dispečeři sto dvanáctky totiž nemají zdravotnické vzdělání. Pacienta vyzpovídají, ale pak hovor stejně přepojí k nám na zdravotnické operační středisko. Volající tak nakonec popisuje dvakrát totéž. A ztrácí čas,“ pokračuje Mareš. Z informací zjištěných od pacienta musejí operátoři sto dvanáctky zároveň vytvořit tzv. datovou větu, kterou následně posílají kolegům ze záchranky. Podle vedoucí dispečerky Krajského zdravotnického operačního střediska v Olomouci Evy Gajové tím však vzniká další zdržení. „Než operátor sto dvanáctky vyřídí hovor, sestaví z něho datovou větu, pošle ji k nám na středisko a přepojí nám volajícího, uběhnou 2 až 3 minuty,“ popisuje. Taková prodleva však může být pro člověka v ohrožení života fatální. „Naši dispečeři dávají v prvních minutách do příjezdu posádky volajícímu instrukce, jak provádět resuscitaci. Právě těch prvních několik minut bývá pro záchranu života nejdůležitějších,“ vysvětluje Gajová.

Tvrzení záchranářů o prodlevách se ale vůbec nelíbí krajským hasičům. Právě oni linku 112 v Olomouckém kraji mají na starosti. „Se zdržením v řádu 2 až 3 minut rozhodně nemůžu souhlasit,“ říká náměstek ředitele Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje Karel Kolářík. "Datovou větu operátor linky 112 vytváří už během tísňového hovoru, a ne až po něm. V momentě, kdy zjistí, že má volající ryze zdravotní problém, ho okamžitě přepojuje na záchranku, a zároveň už posílá hotovou datovou větu. Celý proces trvá jen kolem dvaceti třiceti vteřin," oponuje. Dodává ale, že doba zdržení se může různit. "Míváme případy, kdy k nám na linku 112 zavolá člověk v šoku, který stěží dokáže komunikovat. Předání takového hovoru dispečerům linky 155 pak trvá samozřejmě déle," přiznává.
Na stranu záchranářů se ale přiklání i krajský zdravotní rada Václav Rýznar. "K prodlevám podle mých informací dochází a to se mi vůbec nelíbí. Systém volání na tísňovou linku je nedokonalý. Možná se situace zlepší, až se na něm vychytají mouchy,“ říká. Ředitel záchranky Mareš doplňuje: "O obrovskou propagaci linky 112 se postarala televize Nova a její pořad '112 v ohrožení života'. Já jsem ale pro to, aby lidé ve vlastním zájmu volali přímo na číslo 155. Bohužel je to často naučí až špatná zkušenost," uzavírá.

Zobrazeno 2206 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:35

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste