st., 26. únor 2014 23:08

Český lev ve znamení změn

Letošní ročník předávání cen České filmové a televizní akademie Český lev se nesl ve znamení velkých změn a filmu Hořící keř, který ho opanoval. Na rozdíl od předchozích ročníků se změnila spousta věcí, bohužel ne všechny k lepšímu. Organizaci Českých lvů převzala od jejich zakladatele Petra Vachlera akademie, která je nyní nejen vyhlašuje, ale má je kompletně pod kontrolou, což je jen dobře, protože byl konečně Český lev na úrovni a vyhnul se veškerým trapasům. Spolu s organizátorem se změnilo i místo konání, z Lucerny se ceremoniál přesunul do reprezentativní Dvořákovy síně pražského Rudolfina.

 

Beze změn se neobešla ani podoba sošky Českého lva, kdy lva vystřídal skleněný kužel bez špičky, ve kterém je vylisována malá postavička krále zvířat. Taktéž se změnil i celkový styl slavnostního ceremoniálu. Předávání se stalo vážnějším, serióznějším a bohužel i nudnějším. Nezachránil to ani nový moderátor Marek Eben, jenž se vybavil svým seriózním a inteligentním humorem, který nikoho neurazí. Eben však nedostal moc prostoru a jeho funkci produkce v mnoha případech raději nahrazovala zcela zbytečným voiceoverem. O hudební doprovod se postarala Česká filharmonie pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, která hrála písně z českých filmů a která až na slavnostní zahájení večera zcela zapadla.

O České lvy letos v 15 kategoriích soutěžilo celkem 29 celovečerních hraných a animovaných filmů a 17 celovečerních dokumentů, které tvůrci uvedli do distribuce v roce 2013. A jelikož vyhlásit ceny v 15 kategoriích spolu s dalšími oceněními, vzpomínkami na herce, kteří letos zemřeli a přestavením všech nominovaných v rozmezí necelých dvou hodin, se s grácií zvládnout nedá, běžel letošní ročník předávání cen České filmové a televizní akademie po většinu času jako na běžícím pásu. Na pódiu se střídali lidé, kteří ceny předávali s těmi, co je dostávali a Eben stál mlčky v koutě, poté jednou za čtvrt hodiny krátce promluvil a celý cyklus běžel nanovo.

Letošní předávání Lvů bylo speciální ještě v jedné věci, opanoval je film Hořící keř polské režisérky Agnieszky Holland, která proměnila 11 ze svých 14 nominací, což je nejvíce v jednadvacetileté historii Českých lvů. Organizátoři navíc zrušili ceny za nejlepší zahraniční film a nejnavštěvovanější film. Cenu za nejnavštěvovanější film by s přehledem vyhrály Babovřesky Zdeňka Trošky, což neuniklo skupině asi dvaceti recesistů, která se sešla před budovou Rudolfina a požadovala kužel i pro „národního umělce a velikána českého filmu“ Trošku.

 

Přehled výherců

Nejlepší film: Hořící keř – producenti Tereza Polachová, Antony Root, Pavla Kubečková, Tomáš Hrubý

Nejlepší režie: Hořící keř – Agnieszka Holland

Nejlepší dokumentární film: Šmejdi – Silvie Dymáková

Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli: Jako nikdy – Petra Špalková

Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli: Jako nikdy – Jiří Schmitzer

Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli: Hořící keř – Jaroslava Pokorná

Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli: Klauni – Jiří Lábus

Nejlepší scénář: Hořící keř – Štěpán Hulík

Nejlepší kamera: Hořící keř – Martin Štrba

Nejlepší střih: Hořící keř – Pavel Hrdlička

Nejlepší zvuk: Hořící keř – Petr Čechák, Marek Hart

Nejlepší hudba: Hořící keřAntoni Komasa-Lazarkiewicz

Nejlepší scénografie: Hořící keř – Milan Býček

Nejlepší kostýmy: Hořící keř – Katarína Hollá

Nejlepší masky: Hořící keř – Zdeněk Klika

Nejlepší filmový plakát – nestatutární cena: Hořící keř – Dušan Martinček a agentura 2FRESH

Mimořádný přínos české kinematografii: scenárista Vladimír Körner

Cena filmových fanoušků: Hořící keř

Cena Magnesia za nejlepší studentský film: Malý Cousteau – režie Jakub Kouřil

 

Zobrazeno 2011 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:46
Pro psaní komentářů se přihlaste