so., 2. duben 2022 12:41

„Cílíme na lidi, které zajímá ekologie a problémy módního průmyslu," říkají v rozhovoru zakladatelé Humanoddity Tomáš Marek a Daniel Weber

"Vytváříme, co se nám právě líbí, a co nám dává smysl," říkají zakladatelé Humanoddity Tomáš Marek a Daniel Weber "Vytváříme, co se nám právě líbí, a co nám dává smysl," říkají zakladatelé Humanoddity Tomáš Marek a Daniel Weber Zdroj: https://humanoddity.cz/o-nas/
Rychlá móda je celosvětově oblíbeným, ale výrazně problematickým tématem v módním průmyslu. Zaměřuje se na rychlou výrobu ve velkém množství, za účelem zisku. Problém nastává v otázce kvality, neetické výrobě a znečišťování přírody. Lidé díky rychlé módě dokážou ušetřit určité finance, ale jakou cenu to má na naše okolí?
Příklady negativ rychlé módy https://vm.tiktok.com/ZML9CE8BU/

Oproti rychlé módě existuje také pojem pomalá móda, která je pravým opakem. Zakládá si na udržitelnosti, ekologii a etice. V České republice existuje mnoho značek, které se tohoto snaží dosáhnout a mezi ně patří i Humanoddity. Zakladateli jsou Tomáš Marek a Daniel Weber, kteří problematiku rychlé módy šíří dále a poukazují na alternativy nákupu oblečení. V rozhovoru nás seznamují nejen se svou značkou, ale také jejich pohledem na rychlou módu.

Jak funguje výroba Vašich produktů?

Tomáš: Prvním krokem je utřídění myšlenek a vyvození návrhu kolekce. V druhém kroku se začínáme dívat po možné látce a barvách. Máme poměrně vysoké nároky, takže se koukáme po certifikacích nebo české výrobě… Po výběru látek následuje tvorba vzorků a poslední odladění chyb. Pak už je na řadě finální produkce, která probíhá ve zlínském krejčovství. A posledním krokem je potisk nebo vyšití, které probíhá v Brně.

Vaše kolekce a šíření povědomí o značce je cíleno spíše na mladé publikum. Přemýšlíte nad rozšířením Vaší cílové skupiny?

Daniel: Vytváříme, co se nám právě líbí, a co nám dává smysl. Cílíme na lidi, které zajímá ekologie a problémy módního průmyslu. Už i tím, že se prezentujeme na sociálních sítích a tvoříme obsah spíše pro mladší publikum. V budoucnu se nám třeba podaří rozšířit působnost i na starší zákazníky, ale aktuálně to jde mimo nás.

Ovlivnily nějak sociální sítě Vaše působení na trhu během COVID pandemie?

Daniel: Určitě se Humanoddity dostalo mezi více lidí. Otázkou zůstává, jestli na to měla dopad pandemie. Pro nás bylo zásadní, že jsme díky karanténě měli dost času se tomu věnovat a posouvat se.

Jaké máte plány se značkou do budoucnosti? Plánujete třeba založit kamenné pobočky po České republice?

Tomáš: Chceme rozšířit různorodost našich produktů, aby se co nejvíce věcí dalo koupit udržitelně, a ne jenom v obchodech s rychlou módou. Také chceme ze stejného důvodu dělat více barevných variant. Kamenné prodejny v blízké době neplánujeme, ale chtěli bychom si pořídit studio/ ateliér.

Udržitelná móda je cestou k ekologičtějšímu světu. V naší společnosti je ale stále hodně lidí, kteří potřebují ušetřit kde se dá. Ekologické věci jsou pro ně tedy spíše finanční přítěží. Co byste doporučili lidem, kteří chtějí nakupovat ekologicky a zároveň levně?

Tomáš: Na nákup kvalitního a ekologického oblečení by se mělo nahlížet jako na takovou menší investici. Tričko, pokud se o něj dobře staráte, vydrží delší dobu, a vám se tedy více vyplatí koupit si jedno dražší tričko, než si kupovat každý týden nové s nízkou kvalitou. Jinak se dá i jistá potřeba uspokojit nákupem z druhé ruky!

O podnicích, které produkují fast fashion je známo, že neprodané produkty vyhazují nebo dokonce spalují. Nebylo by podle Vás lepší tyto poslední kusy oblečení od společnosti odkoupit, než aby se s nimi nakládalo jako s odpadem? Přeci jen jde o další zbytečnou zátěž přírody

Tomáš: Podniky, které vytváří fast fashion, dělají záměrně větší počty, kdyby se náhodou produktu dařilo a prodalo se ho více. Odkoupení by nikam nevedlo, protože planeta je přeplněná oblečením, které se většinou vyváží do Asie/ Afriky, kde toho je nespočetné množství. Hlavním problémem je tedy nadprodukce a nízká kvalita.

Myslíte si, že představa aspoň minimálního snížení masové produkce je v dnešní konzumní společnosti reálná?
Daniel: Ano, věříme že snížení produkce reálné je. Značky se vždycky řídí podle zákazníků. Nejefektivnější tedy je, cílit na zákazníky a vzdělávat je v problematice fast fashionu. Když zákazníci odmítnou nakupovat jejich produkty a budou vyžadovat dodržování lidských práv a důstojné ohodnocení zaměstnanců, značky jim radši vyhoví, než aby zavřely prodejny. Zásadní je tedy změna mindsetu.

Zobrazeno 572 krát
Naposledy upraveno: ne., 3. duben 2022 20:09
Pro psaní komentářů se přihlaste