st., 14. duben 2021 09:11

Jak si žijí české Sitcomy

Dejvické divadlo dobývá nejen svět sitcomu Dejvické divadlo dobývá nejen svět sitcomu Zdroj: Aktuálně.cz
Nárůst poptávky a oblíbenosti sitcomů a seriálů obecně je více než patrný. Kde se vzal trend sledovat vícedílné pořady? Proč tvůrci sází na komediální minisérie? A jaké jsou nejlepší počiny českých filmařů na poli sitcomů?

Sitcom (z původního anglického situation comedy, čili situační komedie) zaznamenal veliký úspěch ve Spojených státech již v devadesátých letech. Dnes již kultovní díla Ženatý se závazky, Kutil Tim či Přátelé dobyly takřka celý svět. Nesmazatelnou stopu ve světě seriálů zanechaly i animované pořady. Kuličkové pero amerického karikaturisty Matta Groeninga přineslo světu nejednu kreslenou ságu plnou osobitého a místy kontroverzního humoru. Jmenovat můžeme například legendární Simpsonovi, jenž se na našich obrazovkách vyskytují přes třicet let nebo další počin americké Fox Futurama. V dnešních dnech je spíše řeč o úpadku kvality amerických seriálů, které se chopily role proslavit nové herce, vydělat nějaký „drobák“ a vyplnit vysílací čas stanic Nova 2 a Prima Comedy Central (od 12. ledna 2021 nese stanice název Paramount Network). Možná se vám zachtělo namítat, že v posledních dvou dekádách vznikly i sitcomy, kterým se dostalo kvalitního zpracování. Byť můžeme zpočátku mluvit o vynikajícím humoru, originální zápletce či výborném hereckém obsazení, časem zvítězí komerce, zbytečné prodlužování příběhu nebo pokračování čistě ze setrvačnosti. Zářným příkladem může být pořad Jak jsem poznal vaši matku.

V českých zemích nebyla tradice sitcomů zpočátku příliš silná. Srdce diváků si za dob normalizace získala Taková normální rodinka natočená věhlasným televizním režisérem Jaroslavem Dudkem ve spolupráci s Fan Vavřincovou, která se mohla pyšnit bohatými zkušenostmi ze světa humoru. Podle francouzského romanopisce Gustava Flauberta vytvořil Jaroslav Dietl desetidílný seriál s Jiřím Sovákem a Miroslavem Horníčkem Byli jednou dva písaři. Ovšem kromě Dudkovy Hospody dlouho nevznikl žádný významnější počin, jenž bychom mohli zařadit mezi sitcomy.

Comeback českých sitcomů

Po dlouhé době představila produkce televize Nova pořad Comeback o životě bývalého popového zpěváka a jeho nejbližší rodiny. Dosti ojedinělá je v Comebacku přítomnost zvukové stopy smějícího se publika. Ačkoliv se jedná ve Spojených státech o samozřejmost, v tuzemsku zůstává zdůraznění vtipů stále raritou.

Pro české situačně komediální seriály bývá typické obyčejné prostředí, zápletka točící se kolem všedních problémů a často nedostatek peněz. Děj týkající se krize a úpadku vytvořili filmaři například v pořadu Dabing street, Zkáza Dejvického divadla a sKORO NA mizině. Poslední zmiňovaný projekt se stává důkazem, že i v době pandemie mohou stále vznikat kvalitní a zábavná díla, ačkoliv jejich cílem není útočit na hlavní vysílací čas předních televizních stanic. Důležitým hráčem se stali tvůrci a herci z Dejvického divadla, jejichž rukopis a tváře jsou dnes neodmyslitelným prvkem na domácí seriálové scéně.

Kolečko kvalitních minisérií

„Do minisérií se přesunula kvalita na všech stránkách. Od scénáristů, přes dramaturgy až po režiséry první ligy,“ tvrdí herec Dejvického divadla Václav Neužil. Dále dodává, že do seriálů – včetně komediálních – se dostávají složitá témata, na které v komerčních filmech nezbylo místo. „Pro herce je skvělé, když může na výborně napsané postavě strávit několik dílů, a ne jenom dvě hodiny v kině,“ prohlásil Neužil v rozhovoru v DVTV. Zmíněným složitějším tématům se věnuje projekt MOST! natočený pod taktovkou Jana Prušinovského. Komediální formou představují autoři problematiku xenofobie a sociálně vyloučených lokalit. Dvojce Kolečko–Prušinovský, ať už dohromady, nebo sami, sypou jeden pořad za druhým. Oblíbené jsou zejména pak u Petra Kolečka sitcomy ze sportovního prostředí.

Cestu jim prorazil ikonický Okresní přebor, kde se představila řada předních českých herců. Do dalších Kolečkových sportovních nápadů zainvestovala internetová Televize Seznam a vznikl fotbalový Vyšehrad a Lajna sledující osud smyšleného hokejového trenéra v podání Jiřího Langmajera. Své zastoupení na české seriálové scéně mají i sci-fi sitcomy, konkrétně značně moralistický Trpaslík a pořad Kosmo. „Žánrově Kosmo připomíná klasické české crazy-komedie, ale s temným podtónem společenské kritiky, trochu Zelený Raoul, trochu Červený trpaslík, trochu Jistě, pane ministře, ale zcela stoprocentně Česká republika roku 2016,“ napsala Česká Televize.

Dnešní tvůrci vsází na žánr situační komedie, které nevyžadují veliké finanční investice. Nejen díky stálým kulisám a ateliérům, které můžeme sledovat po celou dobu, se zde daří srazit cenu projektů na minimum. Oblíbená a finančně výhodná je i technika točení na tři kamery zároveň. Ušetří se především čas a jak praví staré známé pořekadlo „čas jsou peníze“ a v kinematografii to platí obzvlášť. Otázkou však zůstává, jak dlouho zůstanou tuzemští autoři originální a kdy se diváci přestanou smát.

Zobrazeno 979 krát
Naposledy upraveno: st., 14. duben 2021 11:15
Pro psaní komentářů se přihlaste