Jak vznikla prvotní myšlenka vytvoření podcastu BROCAST?
Brácha Adam někde v zahraničí nakupoval a během toho poslouchal podcast. Pak mi zavolal, že tím tráví v posledních dnech víc a víc hodin každý den a že bychom taky něco měli takovýho udělat, protože má s těmi podcastery poměrně intimní vztah. Má je totiž neustále na uších a poslouchá, co říkájí. Asi tak po dvou letech jsme se dostali k natočení první epizody.
Jak jste se dostali k tvoření podcastů?
Spíš jsme je sami dost poslouchali a v jeden moment jsme si řekli, že bychom si chtěli vyzkoušet být na druhý straně, za mikrofonem. Tak jsme se začali zajímat o techniku a v tu dobu se za mnou zastavil můj kamarád ze střední, že se přestěhoval do Prahy a pracuje v jedné reklamní agentuře, ale že má trochu čas, tak jestli nepotřebujeme s něčím pomoci. A protože jsme neměli technika na audio a video, hned jsme ho přibrali do týmu.
Byl to vytoužený sen, nebo spíš dobrá příležitost?
Byla to tedy spíš taková souhra náhod. Možná jsme tehdy trochu cítili i příležitost, protože v Čechách podcasty teprve začínaly vznikat. V orce 2018 jsme byli rozhodně jedni z prvních.
Jak byste popsal svůj podcast BROCAST někomu, kdo vůbec neví, o co jde?
Jsou to takové rozhovory, které přátelé občas mezi sebou vedou, když například sedí u ohně a povídají si do pozdní noci. Snažíme se to dělat v uvolněné atmosféře a bavit se s lidmi, se kterými si chceme pokecat. Opravdu se o ně a jejich příběhy zajímáme a chceme se od nich něco dozvědět. Ten rozhovor je natočený a dostupný v podcastových aplikacích, na YouTube nebo ve formě výstřižků na sociálních sítích.
Vaše práce je velice rozmanitá, od podcastu BROCAST až po firmy Aroha Labs či Via Caroli. Co Vás z toho baví nejvíce?
My těch projektů ze začátku měli víc, ale pomalu je na úkor BROCASTU a provozu e-shopů upozaďujeme. Z víkendové zábavy se stala tak trochu práce a už jsme nic jiného nestíhali. Každá práce začne být po čase stejná. Snažíme se toho ale dělat víc, aby nás to nepřestalo bavit. Taky jsme si tomu přizpůsobili náš business model, abychom se nemuseli živit tvorbou obsahu, jako jiní tvůrci, ale abychom si mohli točit co chceme a divák, pokud by nás chtěl podpořit, tak si od nás mohl koupit doplněk stravy, který mu zlepší jeho zdraví. Win, win, win.
Jak probíhá realizace celého podcastu? Od začáteční myšlenky až po hotový produkt.
Domluvíme se s klukama, že jaké téma bychom chtěli řešit a najdeme k tomu vhodného hosta. Nemusí nutně být veřejně známí, to pomáhá při rozjezdu, ale my už máme docela dobrou posluchačskou bázi, takže nám nedělá problém pozvat někoho, koho veřejnost nezná. Hosta oslovíme, doladíme s ním témata rozhovoru a domluvíme se na datu natáčení. Rozhovor natočíme a pak jej vezmem do střižny, kde občas odmažeme část, kde například si někdo z nás odskočí na záchod, šumy a tak podobně. Výsledné video nahrajeme na YouTube a na podcastový server. Rozhovor pak znovu vezmeme do střižny a rozdělíme ho na klipy. Ty používáme na propagaci rozhovoru na YouTube a na sociálních sítích.
Jak máte s bratrem rozloženou práci při tvoření?
Témata a hosty ladíme společně. Video většinou připravuju já nebo náš technik. Publikaci rozhovoru dělá Adam a já se pak většinou starám o publikaci klipů na sítích.
Jste bratři a trávíte spolu spoustu času, měli jste někdy pocit vyhoření?
Ani ne. Jsme bráchové a žijeme spolu cca 30 let vkuse. Když se jeden chová jak pitomec, tak se profackujeme a jdeme dál. Je to výhoda, že jsme spolu vyrůstali a nejsme jen dva kámoši, kteří se rozhodli, že spolu budou pracovat, ale mohou se kdykoliv rozloučit. Nás spojuje rodina.
Je nějaká práce, která vás nebaví a spíše delegujete někoho jiného?
Práce se sociálními sítěmi. Nikoho z nás na ně nebaví koukat, ale je to podstatná část práce, která nás ukazuje.
Aktivně vystupujete na sociální sítích. Jakou máte sledovanost a jak se v této sféře pohybujete, abyste měli stále nové publikum?
To se můžete mrknout vy. Instagram sleduje cca 20 tisíc lidí, Facebook je mrtvý a na YouTube máme cca 73 tisíc odběratelů. Čísla jsou poměrně veřejná až na poslechy. Nové diváky získáváme tak, že řešíme nová témata. Ne všechny rozhovory přilákají statisíce diváků, ale třeba jen desítky tisíc. Ten rozhovor se však předává v té určitě komunitě lidí a žije si vlastním životem.
Dnešní doba je pro tvůrce náročná, protože posluchači mají stále větší požadavky. Jak udělat podcast, který lidi zaujme a vrací se k němu opakovaně?
Je to pořád to samé dokola. Posluchači poslouchají podcast našeho typu ze tří důvodů. Zaprvé zajímavý host, zadruhé zajímavé téma a zatřetí zajímavý moderátoři. Tohle tvoří z mého pohledu 90 procent hodnoty a zbytek není tak podstatný.
Jaký je váš celkový názor na podcastovou scénu v České republice?
Jako většina lidí, kteří se tomuto oboru věnují, tak ani my moc nesledujeme české podcasty. Zajímají nás spíš zahraniční témata. Za poslední dva roky tady ale vzniklo pár zajímavých věcí, které stojí za poslech. Ale jinak se všichni inspirujeme někde v zahraničí. Je to daleko jednodušší přinést do Čech něco, co už někde funguje.
Jaké podcasty posloucháte a jaké byste doporučil?
Je to například Joe Rogan Experience, Masters In Business, Lex Fridman Podcast, Aubrey Marcus Podcast, Rich Roll, Čermák Staněk Comedy, Středověk, Vojta Žižka Podcast a spoustu dalších. Na každý téma se dá najít nějaký zajímavý obsah, který se dá doporučit.
Kde vidíte podcast svět za 10 let? Je to něco co opadne, nebo se to s námi sžije podobně, jako jiná média?
Takhle daleko nekoukáme. Podcasty tady s námi jsou už pár desítek let a dokud lidi budou chtít něco poslouchat a nějak se bavit, tak tenhle typ média tady bude.
Co byste doporučil začínajícím podcasterům, kteří mají myšlenku, ale bojí se ji zrealizovat?
Ať se do toho pustí. V nejhorším případě selžou a vezmou si z toho nějakou životní lekci. Ale nic hrozného se jim určitě nestane.