Pachatelé se v rámci vishingových neboli telefonních podvodů vydávají za osoby působící velmi důvěryhodně. Například za bankéře, úředníky nebo policisty. Užijí reálné jméno, které je možno snadno dohledat a o člověku, jehož jméno použijí si zjistí základní informace. Následně svou oběť kontakrují s ochromující informací, že byl jejich bankovní účet napaden a musejí neodkladně převést všechny své prostředky na nový, bezpečný účet.
Toto je jen základní průběh. Na důvěryhodnosti si dodávají dalšími vychatávkami. Umí třeba napodobit jakékoliv číslo, například i infolinku banky. Nebo vám „skutečnost“ potvrdí i falešný policista, který vám důrazně doporučí spolupracovat a s nikým o celém procesu nemluvit. Dále mají ke každému útoky připravené velké množství falešných dokumentů, které vyděšený člověk jen těžko rozezná od pravých. „Policie se setkává i s případy, kdy pachatel poté, co okrade svou oběť, shodí masku bankéře a vyžaduje po ní intimní fotografie výměnnou za vrácení odcizených peněz,“ popisuje Ondřej Kapr z Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování.
Obrana proti takovýmto útokům je zjevně jednoduchá. „Nechcete-li být šestsetprvním v naší statistice, měli byste vědět, že telefonní hovory od bankéřů a policistů o napadení účtů jsou vždy podvod,“ shrnul Jakub Vinčálek, tiskový mluvčí policejního prezidi.
A jak je vůbec možné, že jsou podvodníci schopnni obrat prodejce zboží na bazaru? Standardní průběh by měl být přeci tak, že kupující platí prodávajícímu. Jedná se o tzv. reverzní inzertní podvod. Podvodník reaguje na inzerát, chtěl by si zboží koupit s podmínkou, že bude platit přes platební bránu. Nic neobvyklého, ani vzbuzující větší pozornost. Platební brána, kterou pachatel zvolí je ale fiktivní a má za účel vylákat z oběti citlivé informace. Údaje o platební kartě, PIN i potvrzovací kódy z SMS. „Apelujeme na všechny, kteří prodávají na bazarových portálech, aby se řidili jednoduchým pravidlem. Kupující je ten, který platí a tudíž nepotřebuje znát a zadávat žádná přihlašovací jména, hesla, kódy a PINy prodávajícího,“ vysvětluje Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence prezidia.