Pracujete na operačním středisku státní policie České republiky. Mohl byste čtenářům přiblížit, k čemu operační střediska slouží?
Operační střediska jsou pracoviště, která v nepřetržitém provozu zabezpečují plnění různých policejních úkonů. Tato práce je velmi důležitá, jelikož koordinuje práci policie.
U policie pracujete více než 30 let. Ne vždy jste ale zastával pozici operačního důstojníka.
To je pravda. Nejdříve jsem působil na obvodním oddělení policie, kde jsem strávil téměř 16 let. Je to základní článek policejní práce, kde se setkáváme s různou činností. Od hlídkové služby, přes zajišťování bezpečnostních akcí a ochranu veřejného pořádku, po veškerou trestnou činnost. Rozmezí je opravdu široké. Jedná se jak o menší přestupky, tak i o ty nejzávažnější tresné činy, jako je například vražda.
Znamená to tedy, že jste se sám setkal například s mrtvým tělem?
Ano, v pozdější době, kdy už jsem byl zkušený policista, jsem se setkal s několika případy úmrtí. Ať už to bylo ze zdravotních příčin bez protiprávního jednání nebo úmrtí následkem násilného tresného činu, jako je vražda. Není totiž vůbec pravda, že jsou na místě činu ihned kriminalisté, jak často vidíme v populárních kriminálních seriálech. Vždy je tam nejdříve pracovník obvodního oddělení, který ověří celou situaci a podá informaci operačnímu středisku, které zabezpečuje další postup.
Vraťme se teď k vaší současné práci. Jak vypadá běžný pracovní den operačního důstojníka?
Jak jsem již řekl na začátku, operační středisko funguje nepřetržitě. Naše služba je čtyřiadvacetihodinová. Ráno přijdeme, převezmeme službu od služby předešlé a zjistíme, co je ještě potřeba neodkladně udělat. Na operačním středisku se přijímají tísňové výzvy. Nejde pouze o linku 158. Přijímáme i výzvy ve spolupráci s integrovaným záchranným systémem, což znamená linku 155 záchranné služby nebo 150 hasičského sboru. K těmto případům nás přizývají velmi často.
Co se děje po přijetí tísňového volání?
Pracovník, který přijme tísňovou výzvu, předá zjištěné informace daného případu na další pracoviště střediska. Tam sedí většinou 2 pracovnící, kteří se podílejí na zpracování přijaté události a řeší to dále podle závažnosti. To znamená komunikaci s ostatními složkami. Vracíme se k již zmíněnému obvodnímu oddělení, které oznámení prověřuje. Dále spolupracujeme s vedoucím, s ředitelem územního odboru, s policejním prezidiem. Na místo v závažnějších případech posíláme skupinu kriminální policie.
Dochází k zneužívání tísňové linky?
Je to bohužel častý nešvar naší práce. Psychicky velice náročné. Je těžké jim vysvětlit, že zneužívají tísňovou linku. Že se můžou dopustit protiprávního jednání a hrozí jim vysoké pokuty. Ale toho se asi úplně nezbavíme. Oznamovatelé jsou poučeni, ale většinou na to neukázněně reagují a volají opakovaně. Často jsou to dokonce malé děti. Tito lidé zdržují další příjem tísňového volání, které by mohlo zachránit třeba i lidský život.
Na závěr zkuste popsat pro koho je práce operačního důstojníka vhodná.
Tato práce je velice důležitá, zodpovědná a náročná. Na operační středisko se tedy může hlásit policista, který si odpracoval minimálně 5 let u policie v nějaké činnosti. Nejlépe v pořádkové službě, aby měl přehled o případech a už věděl, jakým způsobem má reagovat, co může dělat. To je základní stanovisko. Dále musí mít výborné organizační a komunikační schopnosti. Umět se rychle rozhodovat a být trpělivý. Práce není fyzicky, ale především psychicky náročná.