ne., 28. srpen 2022 12:45

Příprava mi zabírá dvakrát či třikrát více času, říká učitelka Lucie Šmírová

Co je horší? Online výuka nebo prezenční výuka s bezpečnostními opatřeními? Co je horší? Online výuka nebo prezenční výuka s bezpečnostními opatřeními? Zdroj: Chris Montgomery, Unsplash
Žáci za poslední měsíce strávili více času za obrazovkami počítače než za školními lavicemi. Žáci při online výuce rychleji ztrácí pozornost, což se stalo výzvou nejednoho vyučujícího. O distanční výuce a o tom, jak ji zpestřují učitelé, jsem se bavila s učitelkou druhého stupně Lucií Šmírovou, která vyučuje zeměpis a hudební výchovu na jedné ze základních škol v Olomouci

Jak se vám učilo v prezenční výuce ale s hygienickými opatřeními?
Bylo to hodně náročné, protože toho času je při vyučovacích hodinách málo. Na jednu vyučující hodinu připadá 45 minut. Za tu jsme museli zkontrolovat, jestli mají všichni žáci nasazenou roušku a v každé hodině bylo potřeba dvakrát 10 minut větrat. Nedej bože, když je člověk třídním učitelem, to se potom řeší omluvenky, najednou zvoní a učitel musí vydezinfikovatu lavice a kliku u dveří. Často jsme kvůli opatřením nestíhali probrat dané učivo na hodině, a hlavně pro mě bylo náročné na všechna ta pravidla myslet.

Potom přišlo uzavření škol a vy byli v online režimu. Co je pro vás na vyučování v distanční formě největší výzvou?
Největší výzvou je za mě udržet pozornost žáků a motivovat je k tomu, aby je bavilo vzdělávat se a učit se nové informace. Toto je ale náročné i při prezenční výuce. Podle mě nejde o to nabouchat žákům do hlavy všechny pojmy. Hlavní cíl vidím v tom motivovat žáky, aby se na dané téma podívali i sami, nebo aby si doma otevřeli knížku. Nejlepší momenty, které já jako učitelka zažívám jsou právě ty, kdy mi můj žák sám řekne, že se díval doma na dokument, který jsem jim doporučila a líbil se mu.

Jaká je pro vás online výuka?
Je to hodně náročné, protože nejsem typ člověka, který byl zvyklý sedět u počítače klidně i několik hodin denně. Hned v první vlně výuky na dálku jsem si z toho sedění zablokovala záda. Snažím se proto vymýšlet i dětem různé aktivity jako jsou třeba projekty, aby mohly něco vytvářet a díky tomu se víc hýbat. Nechci totiž aby jen seděly u počítače. Pro příklad teď bereme s osmáky Itálii, dostali proto za úkol objednat si pizzu a z krabice vytvořit projekt týkající se té země.

Jak probíhá vaše příprava na takovou online výuku?
Zabírá mi to hodně času, řekla bych že někdy i dvakrát či třikrát víc než na normální, prezenční výuku. Mou výhodou bylo to, že k zeměpisu mám jako druhou aprobaci hudební výchovu, která se teď nevyučuje. Mám proto více času na přípravu, kterou mí kolegové třeba nemají.

Jak zaujmete žáky při online výuce?
Distanční výuka by rozhodně neměla být monotónní. Ze začátku hodiny dělám nějaké opakování z toho, co si pamatují z minula, a potom když probíráme něco nového, tak se snažím vytvořit wow-efekt. Dětem proto natáčím výuková videa, do kterých vkládám hudbu, tak aby jim dané téma připadalo bližší. Nahrávám i podcasty s kamarády o zemích, které navštívili, a své zkušenosti tak předávají mým žákům.

Řešil s vámi někdo, jak má taková online výuka vypadat?
U nás se nějaká striktní podoba výuky neřešila. Nechali nám v tom takzvaně volnou ruku. Rozvrh zůstal úplně stejný. Rozdíl byl pouze v tom, že pokud mají děti výtvarné předměty, můžu tak probírat učivo třeba právě ze zeměpisu.

Jste poměrně mladá učitelka, vidíte v přípravě distanční výuky rozdíl mezi sebou a staršími kolegy?
Na tomto jde nejvíce vidět ta věková propast mezi námi učiteli a dětmi. Myslím si, že se starší kolegové neumí tak rychle přizpůsobit situaci jako my mladí učitelé. Na výuku nekašlou, ale už nebudou tvořit pro žáky videa nebo podcasty, není jim to tak blízké. Proto jim někdy své výukové materiály posílám, ať je můžou použít při své výuce. A jsou za to strašně rádi. Ve zpestřování výuky nejsem jediná, mám i pár mladších kolegyň, které se snaží vylepšit výuku českého jazyka kostýmy nebo rekvizitami.

Pozorujete na žácích, že jim chybí vědomosti?
Je to dost individuální. Jsou žáci, kteří byli skvělí ve škole a teď se stále posunují, akorát už ne tak rychle. Pak jsou zase žáci, kteří na výuku vyloženě kašlali ve škole a nikdy nebyli tak dobří jako premianti. Tím ale, že byli prezenčně ve škole, tak si alespoň něco z výuky zapamatovali. Teď ke vnímání učiva nejsou nucení svou přítomností ve třídě a okolím a je více viditelná propast mezi lepšími a horšími žáky.

Máte nějaký plán, jak dohnat učivo po návratu do školy?
Jak tak nad tím teď uvažuji, tak asi ne. Není to v tuto chvíli moc aktuální, protože nevíme, kdy se plně vrátíme k prezenční výuce. Věřím, že na ten návrat budeme mít nějaký čas a podle toho se asi zařídíme. Ale už teď vím, že to bude hodně těžké. Zejména jsem zvědavá, co nám zbude ve školském výukovém plánu. Hodně se od začátku pandemie změnil. Přidali nově hodinu informatiky navíc, protože zjistili, že žáci neumí moc s počítači. To mělo za následek vyškrtnutí některých tematických okruhů v jiných předmětech. V zeměpisu už tak nebudu začínat vesmírem a v biologii žáci nebudou probírat buňku.

Zobrazeno 612 krát
Naposledy upraveno: po., 30. listopad -0001 00:09
Pro psaní komentářů se přihlaste