Kdo původně přišel s nápadem udělat v Zádveřicích bikepark?
Přišel jsem s tím já. Dva roky jsem pracoval ve výkonném výboru České Mountainbikové Asociace (ČeMBA), která si klade za cíl zlepšování podmínek pro terénní jezdce v České republice. Kromě toho se už dlouho věnuji MTBO (mountain bike orienteering), což je jízda na horském kole s mapou, vlastně orientační běh na kole.
Co vás k tomu motivovalo?
V roce 2013 postavili členové ČeMBA modelový pumptrack na Praze 4 a referovali o tom veřejnosti. Myšlenka se mi zalíbila a uhnízdila se mi v hlavě. Sám mám dvě malé děti a jsem přesvědčený, že pumptrack může dětem nabídnout možnost bezpečně jezdit na kole a naučit se co nejlépe své kolo ovládat. Na pumptracku mohou jezdit děti od velmi nízkého věku až po teenagery. Každý si najde svůj styl jízdy. A dětí je v Zádveřicích a okolí víc než dost.
Park už se realizuje, že ano? Co všechno se muselo pro realizaci zařídit? Existují nějaké speciální podmínky, které jste museli splnit, například stanovené samotnou obcí?
Řekl bych to v kostce - bylo třeba sehnat pozemek, projektanta, peníze a povolení. Za každou z těch věcí se skrývá dost práce a času. Naštěstí jsem měl od začátku pocit, že myšlenka má podporu obce a dokonce se naskytla ideálně položená plocha, hned vedle nového multifunkčního hřiště v Zádveřicích, která zela prázdnotou nebo spíš vypadala jako odkladiště stavebního odpadu. V územním plánu je přitom určena pro rekreaci. Podmínky stavby určuje stavební úřad. Pumptrack naštěstí nepodléhá stavebnímu povolení.
Kde sháníte finanční prostředky? Realizujete to sám za sebe nebo Vám pomáhá nějaká firma v rámci projektu?
Zpočátku jsem se pokoušel sehnat peníze přes různé nadace a od obce žádal "jen" ten pozemek. Pumptrack v Praze například financovali z nadace Telefónica. Nakonec to dopadlo jinak, protože nic z toho nevyšlo. Obrátil jsem se proto na obec s žádostí, zda by sama nevyčlenila finanční prostředky. Obec se k tomu postavila vstřícně a letos s pumptrackem počítala ve svém rozpočtu. Stál jsem před problémem, jak co nejefektivněji ty peníze použít, tedy jak postavit co nejvíce za co nejméně. Při stavbě na klíč jsem měl nabídku na pumptrack o délce 55 m. Pozemek ale poskytoval mnohem větší možnosti. Realizaci jsme se proto rozhodli udělat "svépomocí". To v praxi znamená, že potřebujete šikovného bagristu a někoho, kdo dohlídne na to, aby dělal, co potřebujete. A hodně rukou. Měl jsem štěstí a seznámil se s Romanem Kaločayem, který má na svědomí veliký bikepark v Kálnici u Nového Mesta nad Váhom a pár dalších akcí na Slovensku. Roman je člověk, který v sobě spojuje vše dohromady: bagristu, projektanta i jezdce. Ideální kombinace. Projekt jsme zaštítili sportovním klubem (občanským sdružením), pod jehož hlavičkou se věnujeme MTBO.
Máte už návrh toho, jak to bude v parku vypadat, co všechno bude jeho součástí?
Domluvili jsme se s Romanem, že uděláme studii využití pozemku a v rámci rozpočtu postavíme základní okruh pumptracku s možností rozšiřování. Bikepark bychom chtěli rošířit v dalších fázích o různé skoky pro pokročilejší jezdce. Proto jsme taky zvolili název "Bikepark" namísto pouhého "Pumptrack."
Podíleli se i jezdci na rozhodování o výsledné podobě parku?
Celý návrh vychází od Romana Kaločaye, který je současně aktivním jezdcem. To zaručuje, že v praxi bude všechno tak, jak má být a pumptrack bude postavený správně. Studii viděl a schválil i náš "zádveřický jezdec" Honza Hanzlík, se kterým jsem se seznámil, když jsem hledal kontakty na místní bikery. Honza je takovou mojí prodlouženou rukou směrem k mladší generaci. Skvěle jezdí a slíbil nám, že děti naučí pořádně jezdit na kole. (smích)
O víkendu proběhly na stavení brigády, kolik lidí se jich zúčastnilo?
Brigády jsem svolával přes Facebook a e-maily na poslední chvíli, protože dřív jsme prostě nevěděli. Naštěstí se dostavilo pár těch, kteří mohli upřednostnit brigádu na pumptracku před jiným programem. Musím ale podotknout, že nešlo jen o mladé kluky, ale hodně pomohli i zasloužilí otcové z mé generace. Celkem se o víkendu vystřídalo na brigádě kolem deseti pomocníků. Věřím, že na dalších, včas ohlášených brigádách, se objeví více lidí a že to bude skvělá příležitost pro růst komunity.
Myslíte, že o park bude velký zájem ze strany jezdců?
Myslím, že zájem bude velký. Kolem bikeparku je vyprojektována i cyklostezka Zlín - Vizovice, a tak může v budoucnu být i vítaným zpestřením pro projíždějící cyklisty odjinud. Sousedí s novým multifunkčním hřištěm, a tak například dovoluje kombinaci aktivit dospělých a dětí. Hned vedle je hospoda s možností občerstvení. Rád bych, aby se bikepark využíval i pro řízenou výuku jízdy na kole.
Bude se poté v parku vybírat vstupné?
To nemáme v plánu. Chceme postavit veřejnosti přístupný bikepark, který bude financovaný z jiných zdrojů. Umím si možná představit dobrovolný příspěvek na údržbu, rozhodně by ale vstupné nemělo být žádnou překážkou ve využívání bikeparku.
Kdy myslíte, že bude celá stavba hotová?
Všechno nebude hotovo nikdy, aneb vždy bude co vylepšovat. Základní pumptrack měl být hotový letos, ale dostali jsme se trochu do skluzu. Bude záležet na počasí a časových možnostech Romana jako hlavního designéra. Pak nastane prostor pro vymazlení okolí, vybavení bikeparku a další věci. Vnější okruh (skoky) bychom rádi realizovali co nejdříve. Tady bude záležet hlavně na tom, zda se podaří sehnat další peníze. Věřím, že se budou shánět lépe, až budeme mít nějakou práci za sebou.