Útlou knihu vydala Veronika Blabla Hubková loni na začátku března vlastním nákladem. Psala ji pro širokou veřejnost i módní profesionály, kteří chtějí udržitelnou módu jasně a jednoduše vysvětlit svému okolí. Psala ji pro “všechny, kteří ten náš svět nebrázdí tak, jak je pánbůh stvořil". Tato problematika se totiž týká úplně všech. Oblékání je naše každodenní aktivita, kromě funkce ochranné má i funkci estetickou.
Netradiční způsob psaní
Kniha je napsaná dost nezvyklým a hovorovým způsobem. Jako by spíše připomínala články na blogu nebo sociálních sítích. Autorka ji píše obecnou češtinou a také velmi osobitým a otevřeným způsobem. Tento styl psaní může působit na některé čtenáře poněkud rušivě. Sama ale už na začátku knihy upozorňuje, že se nejedná o odbornou literaturu.
Její dílo nemá žádné vědecké ani akademické ambice. Pouze rozšířit obzory široké veřejnosti a zvýšit povědomí o udržitelné módě. Až na osobitý styl psaní, drobné překlepy či jazykové chyby se však kniha čte velice dobře. Je založená na podložených faktech. Řazení kapitol i dávkování informací je promyšlené a funkční. Autorka postupně prochází celým životním cyklem oblečení. Od bavlny na poli, přes proces výroby, spotřebitele až po likvidaci.
Malá kniha, cenné informace
Na podložených faktech kniha vysvětluje, jaký je rozdíl mezi oblečením z biobavlny a bavlny. Kolik je potřeba na výrobu jednoho trička nebo džínů vody nebo třeba odkud se bere v oblečení chemie. Upozorňuje na dopady módního průmyslu na životní prostředí, vysvětluje obchodní modely značek a řetězců. Zabývá se problematikou levné pracovní síly. Jako největší problém vidí netransparentnost módních řetězců, jejichž majitelé mnohdy ani sami nevědí, za jakých podmínek bylo jejich zboží vyrobeno.
Dále čtenáři autorka přibližuje události spjaté s módním průmyslem jako byl například pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza, který odstartoval mezinárodní hnutí Fashion Revolution bojující za udržitelnější módní průmysl. Mimo jiné odkrývá praktiky módních značek a řetězů a jejich marketingové strategie schovávající se pod udržitelné kampaně. Vysvětluje, proč se jedná o “zelený marketing” a proč značkám nevěřit. Všechny tyto informace jsou velice cenné. Jejich sepsání donutí člověka nad vším se zamyslet. Kniha ale není jen o termínech nebo faktech. Autorka nabízí svůj osobní pohled na věc a přikládá možná řešení. Na konci tedy naleznete návod, jak na udržitelnější domácnost.
Knihu by si měl přečíst snad úplně každý. Součástí našeho života by měl být přirozený zájem o to, odkud věci kolem nás pocházejí. Vlivem neustálého spěchu máme ale tendence na ty zdánlivé maličkosti kolem nás zapomínat. Bereme je jako samozřejmost. Veronika se na ně snaží upozornit a poradit. Přečtete ji sice za chvíli, ale přemýšlet o ní budete ještě hodně dlouho.