ne., 5. březen 2023 15:38

Recenze: Linkin Park – A Thousand Suns. Strach a poslední vteřiny lidstva

Linkin Park - A Thousand Suns Linkin Park - A Thousand Suns Zdroj: Linkin Park
A Thousand Suns je čtvrtým albem americké rockové skupiny Linkin Park. Je právě tou deskou, která po úspěchu svých tří legendárních předchůdců poměrně tiše zapadla do propadliště hudebních dějin. Přitom není vůbec špatná. Jako u všeho, na co si vytváříme názor, záleží na úhlu pohledu, jakým se na věc díváme.

A Thousand Suns je, stejně jako předešlé album skupiny, konceptním albem. Znamená to, že má jedno nebo více určitých témat, okolo kterých se točí všechny písně v jeho tracklistu. Už tento fakt album v očích „běžných posluchačů“ staví v nemilost. Někdy totiž konceptní alba nejsou hudebně tak chytlavá jako jiná alba, která se skládají z písní s odlišnými tématy. To ale nutně nemusí být pravidlem.

Ústředními tématy desky jsou lidské strachy jako je nukleární válka, vniknutí technologií do běžného života a zánik lidstva jako takového. Samotný název alba „A Thousand Suns“ je referencí na slova, která byla pronesená a popularizovaná strůjcem atomové bomby J. Robertem Oppenheimerem, jenž popsal výbuch atomové bomby jako „jasný jako tisíc sluncí“.

Celé album je také protkáno promluvami osobností, které hýbaly historií lidstva. Jednou z těch osobností je opět J. Robert Oppenheimer, který pronáší v souvislostí s atomovou bombou slavnou větu: „Nyní jsem se stal Smrtí, ničitelem světů.“ Jako další řečníci se nám představí také americký aktivista Mario Savio, který mluví o robotizaci, a bojovník za lidská práva Martin Luther King Jr.

Mezi písněmi, které jsou zpočátku alba velmi energické a později přecházejí spíše na pomalejší a melancholičtější notu, se objevuje mnoho meziher, které dotvářejí velmi hutnou a ikonickou atmosféru alba. Ze samotných skladeb bych vyzdvihnul hlavně srdcervoucí „Iridescent“ a ještě smutnější „The Messenger“. Hlas zesnulého zpěváka skupiny Chestera Benningtona na těchto písních opravdu vyniká a jsou z něj cítit silné emoce. Také rapper a kytarista skupiny Mike Shinoda se v mnoha ohledech na albu činí ve vokálech na skladbách „Waiting for the End“ a „Wretches and Kings“.

Jak už jsem zmiňoval zpočátku, jako u všeho, na co si vytváříme názor, záleží na úhlu pohledu, jakým se na věc díváme. Pokud tuto desku posluchač vnímá pouze jako další pokračování předchozích alb skupiny typu Hybrid Theory a Meteora, pravděpodobně bude z jejího poslechu zklamaný. Pokud však desku vnímá jako konceptní album a zamyslí se nad jejím textem a referencemi, na které je opravdu bohatá, odnese si zcela unikátní a chvílemi i velmi silný zážitek, na který si občas vzpomene a album si pustí znovu.

Já osobně jsem A Thousand Suns během posledního týdne slyšel asi čtyřikrát a pokaždé jsem si jeho poslech užil. Považuji tuto desku za plnohodnotný a kvalitní celek, který se sice liší od svých předchůdců, ale jen v tom dobrém. Je vidět, že skupina chtěla experimentovat a stvořit něco s významným přesahem do současnosti. A to se Linkin Park opravdu povedlo.

Zobrazeno 689 krát
Naposledy upraveno: ne., 5. březen 2023 20:37