st., 13. duben 2022 16:11

Technická historie bývalého Československa je opravdu hvězdná, říká zakladatel Veteran Areny Lubomír Pešák

Lubomír Pešák u automobilu Z 5 Express od Zbrojovky Brno, který patřil Vlastovi Burianovi. Lubomír Pešák u automobilu Z 5 Express od Zbrojovky Brno, který patřil Vlastovi Burianovi. Zdroj: Michal Jelínek
Lubomír Pešák je zakladatelem olomoucké firmy T.S.Bohemia, která se zaměřuje na internetový prodej elektroniky nebo příslušenství pro dům a zahradu. Kromě toho však stojí za dalším zajímavým projektem. Provozuje unikátní muzeum historických vozidel, za jehož vybudování v minulosti obdržel Cenu města Olomouce. Ve Veteran Areně, v níž nalezneme zástupce značek Praga, Aero, Wikov, Jawa či Indian, nyní probíhá zimní pauza. Návštěvníkům se místo znovu otevře 12. května.

Co se zde během zimní přestávky děje?
Přemisťují a čistí se auta. Dělá se tady vždycky nová expozice a dávají se sem nové exponáty.

Pojďme na úplný začátek. Veteran Arena byla otevřena v roce 2010. Jak dlouho trvalo její vybudování?
Budova vznikla, když se stavěl areál T.S.Bohemia a její příprava na výstavní činnost trvala asi pět měsíců. V podstatě jsme měli už rok postavenou budovu a později se tady otevřelo muzeum veřejnosti.

Jak vás vůbec napadlo takový projekt realizovat?
Teď nechci, aby to vyznělo hloupě. Ale kdybych to měl říct úplně natvrdo, asi ten hlavní impulz přišel z neznalosti československých technických dějin. Když mé dceři bylo asi osm nebo devět let, zeptal jsem se jí, jestli vůbec ví, jaké automobilky v minulosti existovaly. A ona jmenovala snad jedině Tatru. Tak jsem ji poprosil, ať se zeptá své paní učitelky, jestli to ví. Ta také nevěděla. Jak to mají tedy učitelé naučit, když o tom nic neví? Přitom technická historie bývalého Československa je opravdu hvězdná. Já vždycky s oblibou říkám, že hrady a zámky má skoro každá země, ale takovou technickou historii jako my, má třeba jenom pět zemí v Evropě. Myslím, že bychom na ni měli být hrdí. Takže to by se mělo vyučovat, ale bohužel dnes se dává přednost jiným věcem, které budou mít pomíjivou hodnotu. Proto jsem si řekl, že vybudujeme muzeum, kde budeme pořádat školní exkurze a tedy vlastně suplovat státní instituci, aby žáci věděli. Ale školy o to stejně nemají zájem.

Podílel se na vzniku muzea také někdo další? A inspiroval jste se při budování v jiných obdobných muzeích?
Ne. Myšlenka a všechno, co jsem tu vybudoval, je můj nápad. Nikde jsem neopisoval. Muzeum jsem si postavil tak, jak jsem si myslel, že by mělo vypadat.

Kde jste přišel k exponátům?
Všechny exponáty nejsou moje. Jsou rovněž zapůjčeny asi od dvanácti sběratelů.

Kterých vozidel si tu nejvíce ceníte? Co patří mezi největší skvosty?
Jsou tady automobily vybírané opravdu velmi pečlivě. Musí splňovat aspoň nějaké ze tří kritérií - velmi malé množství vyrobených kusů, výjimečné elegantní karoserie nebo stroj v minulém vlastnictví slavné osobnosti. Asi nejzajímavější je sbírka automobilů Wikov. Pak tu jsou třeba auta Vlasty Buriana nebo jediný kus prototypu Praga Golden. Myslím si, že každý automobil je tady zajímavý. Záleží, z jakého úhlu se na to člověk podívá.

Muzeum je zaměřeno hlavně na prvorepublikové stroje. Můžete říct, který exponát je tu nejstarší a který má naopak nejpozdější datum výroby?
Myslím, že z automobilů je tu nejstarší vůz z roku 1922 od automobilky Wikov. Z motocyklů se jedná o zástupce značky Indian vyrobený v roce 1913. Nejmladší kus v muzeu je asi závodní automobil Jensen z roku 1972.

Jsou vozidla plně funkční? Jezdíte s nimi například na přehlídky?
Ano, jsou funkční. Jezdíme na srazy nebo přehlídky, často reprezentujeme v jiných zemích. Mezi ně patří Maďarsko, Rumunsko, Rakousko či Německo. Kolikrát jsou tam vykulení, jak pěkné vozy jsme dokázali udělat. První letošní akce bude v květnu v maďarském městě Balatonfüred.

Vraťme se ze zahraničí zpátky do muzea. Jak velká je návštěvnost?
Před covidem se návštěvnost pohybovala mezi 20 až 25 tisíci návštěvníky ročně. Jak který rok, podle počtu zájezdů. Během covidu zájem spadl v podstatě na třetinu. Upřímně řečeno, projekt není finančně soběstačný. Asi jsme si vybrali špatné město, protože sem chodí zhruba z 25 % cizinci a většinou lidé mimo Olomoucký kraj. Lidé odsud sem zavítají velmi málo.

Jaké jsou na Veteran Arenu ohlasy?
Nechci to nijak rozpitvávat. Ale kdybych to řekl úplně natvrdo, tak když sem přijde zahraniční návštěvník, řekne „wow, kdo to platí?“ A v klidu zaplatí vstupné. Přijde našinec, ještě to neviděl a už chce slevu. Hodně často se tohle opakuje. Ale samozřejmě se to netýká všech, nemůžeme házet všechny do jednoho pytle. Chápu, když to říkají rodiny s dětmi, ale jsou lidé, od nichž je to podle mě zbytečné. Ale ohlasy jsou dobré. Jedná se asi o jedno z nejhezčích muzeí v České republice. Uvidíme, jak to dopadne do budoucna. Covid i absence zahraničních turistů zájem ochladily. Jestli nebude příliš velký, muzeum provozovat nebudeme. To by nemělo smysl.

Kdyby se ta budoucnost jevila spíše pozitivně, máte vyhlédnutý nějaký exponát, který byste tady rád představil?
Mezi českými automobily jsou zajímavé kusy, které by tu mohly být. Záměrně je nebudu prozrazovat. Zatím jsem se nedomluvil s majiteli, ale třeba se s nimi domluvím. Zatím si myslím, že nabídka je dostatečně široká a je zde opravdu co vidět, mimo jiné motocykly Indian, což je světový fenomén.

Výstava je stálá, nebo se exponáty během let obměnily?
Expozice je jiná. My jsme po pěti letech dávali na Facebook fotografie stejných míst a vypadaly úplně jinak. Jednak díky odlišnému rozmístění, jednak z hlediska jednotlivých exponátů. Každý rok se výstava obměňuje zhruba z 20 %. Mění se i samotný počet. Měli jsme tu dokonce 120 automobilů a 80 motocyklů, což bylo hodně. Na tuto sezonu plánujeme zhruba 80 aut a 40 motorek.

Na závěr si dovolím položit jednu obecnější otázku. Vy jste to už částečně zmínil na začátku. Proč je podle vás dobré udržovat historická vozidla a představovat je veřejnosti?
Jak říkám, zaspala osvěta o technické historii. Když máte starý dům, který je památkově chráněn, dokonce i na výměnu oken dostanete peníze. Když máte starý automobil, nedostanete nic a všichni vám ještě hází klacky pod nohy, například ekologové. A přitom se v podstatě jedná o kulturní exponát. Takový nový vůz už nevznikne. Takže proto si myslím, že si veteráni zaslouží obnovu a udržování, aby je viděly i další generace.

Zobrazeno 1403 krát
Naposledy upraveno: čt., 14. duben 2022 23:10

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste