út., 3. červen 2008 11:11

Výuka 1.

Hana Šumberová
„Vnučka musí u moře objednávat za mě.“Jak nejlépe dohnat jazykový handicap, i když už vám bylo padesát?„Když jsme byly naposledy v Řecku, musela jsem si na hlavě dělat rohy a mečet. To aby prodavač na tržnici pochopil, že sháníme kozí sýr,“ vypráví stydlivě podnikatelka Marie Malachová z Boskovic. Na dovolenou do zahraničí jezdí nejméně dvakrát ročně a vždycky se trochu děsila komunikace s místními. Neúspěšné nakupování sýra pro ni bylo tou pověstnou poslední kapkou, a proto se v jednapadesáti letech začala učit anglicky. Hodně cestuje, naučila se používat internet a na Vánoce od dětí dostala kabelovku se stovkou zahraničních programů. To všechno jsou důvody k tomu, aby to po první lekci nevzdala. „Stačí mi základy, nepotřebuju mluvit dokonale ve všech časech, hlavně když budu umět objednat čtyři piva,“ dodává.

Dnešní padesátníci ještě umí rusky, možná i německy, ale to jsou jazyky, které na dovolené u moře příliš nepomohou. A zatímco jejich děti i vnoučata se v zahraničí i na internetu domluví bez problémů, střední generace má stále komunikační problém. Aby to tak příští rok na dovolené už nebylo, pouští se řada lidí i třicet let po maturitě do studia jazyků, které v době jejich školní docházky neměly v rozvrhu místo.

Začínáte s angličtinou? Tak zapomeňte na němčinu

Ale zatímco třeťáci na základní škole se učí anglická slovíčka rychle a snadno, kolem padesátky už nastává problém. „Nejhorší je asi výslovnost. Lidé ve středním věku, kteří se teprve začínají učit anglicky, jsou často ovlivněni němčinou a špatně se přeučují,“ upozorňuje Lucie Šromová, lektorka jazykové školy v Kroměříži. Ve své skupině má letos dva studenty po padesátce a rozhodně nejsou nejhorší. „Naopak mi připadne, že paní je jednou z těch lepších. Určitě se ale doma připravuje více než ostatní.“

Když má Lucie Šromová jmenovat největší rozdíl mezi mladými a staršími, překvapivě nemluví o angličtině, ale o chování: „Ti starší jsou oproti mladým mnohem tolerantnější ke slabším studentům. Mladší někdy nechápou, proč musí být ve skupině s méně zdatnými lidmi, nesnesou, aby je někdo zdržoval.“ Lidé kolem padesátky to už ale chápou.

Jazykové školy jen pro mladé?
Střední generace nemá jen problémy s pamětí a výslovností, ale také se studem. Ve svém věku už se nechtějí ztrapňovat a vypadat před ostatními hloupě. Proto se také příliš nehrnou do jazykových škol. „Nejdřív jsem se chtěla přihlásit do jazykovky, nabídek bylo dost. Ale pak jsem dostala strach, abych tam nebyla nejhloupější nebo nejpomalejší,“ vzpomíná Marie Malachová. Nakonec si raději našla soukromou učitelku a je spokojená.
Podobně přemýšlí většina starších lidí. Podle Světly Koškové z jazykové školy Tutor je zastoupení lidí nad padesát let v jejich kurzech naprosto minimální. „O jazykové vzdělání mají zájem především mladší lidé. Ve skupině 45 až 55 let máme 4,5 procenta studentů a ve skupině nad 55 let je to jen 2,1 procento“. Pro starší lidi navíc nejsou soukromé hodiny tak velkou finanční zátěží jako pro mladé nebo studenty.
Některé jazykové školy se snaží starší studenty nalákat tím, že pro ně připravují speciální hodiny. Např. jazyková agentura Amadeus pořádá kurzy speciálně pro seniory. Vyučuje v nich angličtinu, němčinu, francouzštinu, španělštinu a ruštinu. Jaký je o tyto kurzy zájem se nám však zjistit nepodařilo.

Zobrazeno 2020 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:35

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste