„Festival svobody představuje jednotnou platformu rozličných občanských iniciativ. Naším společným cílem je podpořit ve společnosti hodnoty svobody a demokracie. Obzvláště nyní, v době sílícího populismu, extremismu a častého výskytu dezinformací, začínají být tyto hodnoty ohrožené na své existenci,“ uvedl mluvčí festivalu Jan Gregar.
Pražský program je pestrý. Uskuteční se hned dva průvody – Sametové posvícení, které pořádá Iniciativa Fór_um (tentokrát pod heslem Toto není kachna) a průvod Pravda nemá alternativu, organizovaný uskupením Proti projevům nenávisti. Oba s cílem na Václavském náměstí. Spolek Díky, že můžem! se pak postará o pouliční slavnost Korzo Národní, jež se bude konat na Národní třídě, kde nabídne návštěvníkům řadu výstav, koncertů, divadelních představení, vzdělávacích akcí, autorských čtení či prezentaci neziskových organizací.
Další událostí bude vzpomínkový akt Uctění památky 17. listopadu na Albertově, který bude v rukou Univerzity Karlovy. Vedle rektorů a studentů zde vystoupí i význačné osobnosti veřejného a akademického života. Zmíněné Ceny Paměti Národa, udělované osobnostem, které se zachovaly statečně při konfliktu s totalitní mocí, se budou předávat v Národním divadle organizací Post Bellum. Přímý přenosodvysílá Česká televize. Vyvrcholením pražského dění se pak stane Koncert pro budoucnost na Václavském náměstí, pořádaný neziskovou organizací Nerudný fest.cz, kde se objeví řada umělců i veřejných osobností. Za všechny můžeme zmínit např. Laca Décziho, Anetu Langerovou, Tomáše Sedláčka či youtubera Kovyho.
Hlavní myšlenkou festivalu je prosazování základních principů demokracie, svobody a hodnot spojených se Sametovou revolucí. Důraz na tyto hodnoty zdůraznily jednotlivé iniciativy festivalu i v Memorandu, jejž společně vytvořily. A proto, aby se demokracie zachovala i v budoucnu, rozpoutal Festival svobody před volbami do Poslanecké sněmovny virální kampaň Nevolíš, zaplatíš!, která měla mladé lidi přimět, aby k volbám vůbec přišli. Kampaň se setkala na sociálních sítích s velkým zájmem – sérii video spotů vidělo přes čtyři sta tisíc lidí.