Pouze jeden den po letecké nehodě v Etiopii stáhly ze svých letů Boeing 737 MAX společnosti Cayman Airways, Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc, mongolské aerolinky MIAT a všechny čínské letecké společnosti užívající tento typ letadla. Jen v Číně létá asi čtvrtina z celkového počtu všech dodaných letounů. Jeho stáhnutí z provozu mají v plánu i další společnosti.
"Na základě tragické nehody letu ET302 se společnost Ethiopian Airlines rozhodla odstavit veškeré provozované Boeingy 737 MAX mimo provoz s platností od neděle 10. března do odvolání. Přestože zatím nevíme, co nehodu způsobilo, rozhodli jsme se část naší flotily preventivně z bezpečnostních důvodů uzemnit," uvedla letecká společnost provozující havarovaný Boeing.
Podle dat dostupných na serveru Flightradar24.com, který zaznamenává veškeré letové údaje a poskytuje je veřejně na internetu, se den po nehodě pohybuje ve vzduchu 124 letounů tohoto typu. Pro srovnání – ve stejnou dobu bylo ve vzduchu na celé zeměkouli 12 680 různých typů dopravních letadel. Některé z odstavených letadel výrobce provozovatelům dodal teprve minulý týden. Boeing 737 MAX vlastní i přední česká letecká společnost Smartwings, v současnosti disponuje devíti kusy a do roku 2023 by měla obdržet dalších 30 kusů. Momentálně na tomto typu dále operuje své lety. Úřad pro civilní letectví zatím nevydal žádnou regulaci, která by u nás měla omezit jeho používání.
Druhá nehoda za poslední půlrok
Letecké nehody se bohužel stávají, v tomto případě se ale jedná již o druhou nehodu Boeingu 737 MAX za uplynulý půlrok. V říjnu se totiž do Jávského moře zřítil stejný typ letadla indonéské společnosti Lion Air. V obou případech ale vyšly najevo problémy s novými systémy a odborníci tedy nevylučují softwarovou chybu. K oběma nehodám navíc došlo pár minut po startu. Příčinu ani jedné z nehod ale zatím vyšetřovatelé neobjasnili. Problém je, že tento typ letadel je na trhu nový, v provozu je od roku 2017 a americký výrobce letadel má objednávky na více než čtyři tisíce letounů. Výrobci již klesly akcie o téměř 12 procent.
Špatná reklama pro nejrozšířenější skupinu letadel
Boeing 737 MAX je čtvrtou generací letadla uvedeného v roce 1967. Celkem firma Boeing vyrobila přes 10 400 kusů. Přes určité množství leteckých nehod se díky tomu stále jedná o jedno z nejbezpečnějších dopravních letadel. Aktuální situace ale dělá této řadě strojů špatnou reklamu.
Boeing se s podobnými problémy setkal už mezi lety 2012 až 2014. Nový typ letadla vyrobený z kompozitních materiálů (například z uhlíkových vláken) Boeing 787 Dreamliner měl tehdy technické problémy s bateriemi. Docházelo k jejich vznícení a všech tehdy dodaných 50 letadel tohoto typu museli provozovatelé dočasně odstavit. S poruchou baterií si Boeing nakonec poradil výměnou ochranného systému baterií.
Letecké vyšetřování na místě nehody již začalo
K letecké nehodě došlo v neděli 10. března v časných ranních hodinách místního času, na pravidelné lince Addis Abeba – Nairobi. Zahynulo při ní 157 cestujících, mimo jiné i čtyři slovenští občané. Ke zřícení letadla došlo po šesti minutách letu. Momentálně probíhá vyšetřování leteckého neštěstí, zasahující záchranné složky již nalezly černé skříňky a předali je vyšetřovatelům.