út., 27. duben 2010 20:47

Jazyk a styl předvolebních billboardů

Dne 27.4. se ve filmovém sále na rektorátě UP  konala přednáška a diskuze na téma Jazyk a styl předvolebních billboardů. Tu v rámci cyklu Mediální teorie a praxe 2010 pořádala katedra bohemistiky. Přednášející PhDr. Jaromír Slomek, redaktor časopisu Týden, svým posluchačům nabídl střízlivý pohled na současné předvolební šílenství chrlící jeden slogan za druhým.

Jak se publikum dozvědělo, billboard je velice specifický žánr někde na pomezí reklamy a umění. Je to poutač s velice krátkou trvanlivostí, musí zaujmout a působit. To málo, co se na něj vleze nám musí říkat vše. (Možná proto někdy ve výsledku neříká nic). Zároveň je důležité, aby nebyl intelektuálně náročný, je totiž třeba, aby hýbal masami.

V praxi se podle pana Slomka tedy setkáváme s billboardovými prostitutkami, které nám někde na kraji cesty nabízí své služby. Nebo se tak alespoň tváří. Na příkladech uvedl, jak snadno můžeme napadnout obsah textů, které se objevují vedle rozzářených a laskavých tváří lídrů. Totiž, pouze v případě, že nějaký obsah mají. Klíčová slova jako prosperita, práce, změna, důchod (ve spojení s řadovou číslovkou 13), snížení dluhů, úspěch, bezplatné zdravotnictví, život atd., se na předvolebních billboardech stávají obětí ve výsledku nesmyslných a vágních hesel. Školáckých chyb se dopouštějí politici (i draze placené agentury) napříč všemi stranami.

Co třeba myslel pan Vodrážka z ODS výrokem "řešení pro život"? Pro čí život? Jeho? A jaké řešení? Nebo když KDU-ČSL ještě na podzim 2009 před plánovanými a následně zrušenými volbami hlásala "to lepší v nás" a doplnila to větou: "Dobrý den je, když vnoučatům chutná." Jídlo jako hodnota? Prapodivný slogan pro stranu, která se prezentuje ve svém programu jako jedna z mála duchovním základem. Nezachránili to ani obrazovým doprovodem, takže jejich snaha navodit občanům pocit obyčejné, ale zato opravdové životní radosti se většinou nejspíše minula účinkem.

Jak nakonec vyplynulo i z dalších příkladů, touha vlísat se do přízně voličům někdy bohužel tvůrce zaslepí.
Dalším bodem přednášky byly hanobící billboardy. I v těch jsou politici schopni nadělat paseku. Pan Slomek zdůraznil, že s takovými útoky proti konkurenci by v hospodářské soutěži politici nikdy neuspěli. Názorně předvedl i na hypotetické situaci: Rodina si pořídila nový vůz značky Fiat, a místo toho, aby na billboardu stálo něco ve smyslu "Fiat je super", umístí tam nápis "Nechceme Škodovku!". Tak nějak by tedy  vypadala obdoba hanobícího sloganu SPOZ: "Nechceme Paroubka!"

Shrnout to, co politická scéna produkuje, by se dalo různými slovy. Přednášející zvolil tyto: bezobsažnost, paušalizace, nejasné literární výpůjčky, vágnost... V jeho podání z toho tedy nikdo nevyšel moc dobře. Někdy v průběhu  promluvy ale pozornější mohli zaznamenat tvrzení, že vymyslet takové smysluplné heslo je obtížné a že my to máme jednodušší, když se smějeme.

Nakonec proběhla ještě diskuze, která se kromě volební kampaně dotýkala třeba úrovně češtiny nebo budoucnosti tištěných médií. O té mluvil pan Slomek s nepříliš velkým optimismem, ale zato tak nějak smířeně a s nostalgií k časům, kdy ještě noviny byly nejrychlejším médiem.

Zobrazeno 2522 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:38

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste