po., 17. únor 2020 19:28

Nové motorové vlaky pro Olomoucký kraj svezly první cestující

První osobní vlak do Drahanovic, na kterém jela jednotka Stadler GTW, přijíždí do stanice Příkazy. První osobní vlak do Drahanovic, na kterém jela jednotka Stadler GTW, přijíždí do stanice Příkazy. Zdroj: Stanislav Petřík
Olomouc - První dvě motorové jednotky Stadler GTW, zakoupené Českými drahami pro provoz na regionálních tratích v Olomouckém kraji, dnes vyjely na trať z Olomouce do Drahanovic. Jejich uvedení do provozu však provázely značné potíže. České dráhy tyto jednotky zakoupily v Německu, kde je vyřadila společnost Deutsche Bahn a záhy je nabídly Olomouckému kraji v nové desetileté smlouvě na provoz vlaků.

Původně měly vyjet v polovině prosince, tedy již se začátkem nového jízdního řádu, ale nakonec se tak nestalo. Vyskytly se totiž potíže spojené s jejich modernizací - do tendru na jejich opravu se nikdo nepřihlásil. S tím České dráhy nepočítaly, nakonec první dvě jednotky zprovoznily v olomouckém depu svépomocí. Dalších deset čeká na to, až je zmodernizuje vítězná firma, která vzejde z nové veřejné soutěže.

„Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování patří zaměstnancům olomouckého depa," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Kraus.

Další průtahy způsobilo schvalování nové řady Dražním úřadem a následné zkušební jízdy.
Budeme to řešit, oznámil kraj
Vedení Olomouckého kraje na vzniklou situaci reagovalo obratem prostřednictvím svého náměstka pro dopravu Jana Zahadníčka.

„Máme to smluvně ošetřeno a bude to mít dopad na České dráhy. Neříkám, že to budou přímo sankce, ale bude se jednat o úpravě kalkulace ceny. Je to ještě v jednání," uvedl pro olomouckou redakci Mladé fronty DNES.

Nové vlaky budou jezdit v celém kraji
Jednotky Stadler GTW budou po zprovoznění postupně nasazovány na další tratě v regionu. Již brzy se ukážou na sklonově náročné trati z Olomouce do Moravského Berouna nebo na známém Slezském Semmeringu, tedy na trase z Šumperka do Jeseníku. Vlaky se objeví i na některých spojích ze Šumperka do Koutů nad Desnou nebo na lokálce z Lipové Lázní do Javorníka ve Slezsku.
Jednotky nabídnou 103 míst k sezení, jsou nízkopodlažní, mají vakuované WC a samozřejmostí je wi-fi připojení. Maximální rychlost je 120 km/h, ale na zdejších regionálních tratích není možné této rychlosti dosáhnout. Výhodou je i silný motor, což strojvedoucí ocení zejména při stoupání na Slezském Semmeringu, kde nahradí trakčně slabší motorové vozy řady 810, známé pod přezdívkou Šukafon.

Stáhnout přílohy:
Zobrazeno 1927 krát
Naposledy upraveno: po., 17. únor 2020 22:53
Pro psaní komentářů se přihlaste