Původně měly vyjet v polovině prosince, tedy již se začátkem nového jízdního řádu, ale nakonec se tak nestalo. Vyskytly se totiž potíže spojené s jejich modernizací - do tendru na jejich opravu se nikdo nepřihlásil. S tím České dráhy nepočítaly, nakonec první dvě jednotky zprovoznily v olomouckém depu svépomocí. Dalších deset čeká na to, až je zmodernizuje vítězná firma, která vzejde z nové veřejné soutěže.
„Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování patří zaměstnancům olomouckého depa," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Kraus.
Další průtahy způsobilo schvalování nové řady Dražním úřadem a následné zkušební jízdy.
Budeme to řešit, oznámil kraj
Vedení Olomouckého kraje na vzniklou situaci reagovalo obratem prostřednictvím svého náměstka pro dopravu Jana Zahadníčka.
„Máme to smluvně ošetřeno a bude to mít dopad na České dráhy. Neříkám, že to budou přímo sankce, ale bude se jednat o úpravě kalkulace ceny. Je to ještě v jednání," uvedl pro olomouckou redakci Mladé fronty DNES.
Nové vlaky budou jezdit v celém kraji
Jednotky Stadler GTW budou po zprovoznění postupně nasazovány na další tratě v regionu. Již brzy se ukážou na sklonově náročné trati z Olomouce do Moravského Berouna nebo na známém Slezském Semmeringu, tedy na trase z Šumperka do Jeseníku. Vlaky se objeví i na některých spojích ze Šumperka do Koutů nad Desnou nebo na lokálce z Lipové Lázní do Javorníka ve Slezsku.
Jednotky nabídnou 103 míst k sezení, jsou nízkopodlažní, mají vakuované WC a samozřejmostí je wi-fi připojení. Maximální rychlost je 120 km/h, ale na zdejších regionálních tratích není možné této rychlosti dosáhnout. Výhodou je i silný motor, což strojvedoucí ocení zejména při stoupání na Slezském Semmeringu, kde nahradí trakčně slabší motorové vozy řady 810, známé pod přezdívkou Šukafon.