Ostrava jako jediná z Česka splnila podmínky
Pod vedením Bohumila Horáka z katedry měřicí a řídicí techniky fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TU připravil tým vysokoškoláků vozítko na vodík, se kterým se tento týden také zúčastní 25. ročníku Shell Eco-marathonu Europe v německém Lausitzu. Mezi přihlášenými 207 týmy z 29 zemí jsou zástupci Ostravy jediní z České republiky. Důvodem jsou i přísná kritéria pro přihlášení vozů, jedním z nichž je například minimálně třicetikilometrová rychlost. Aby toho stroj dosáhl, nesmí mít jeho řidič vysokou hmotnost, nicméně nesmí být ani nejlehčí. S HydrogenIX tedy jezdí aktuálně dvě řidičky, Kristýna Friedrischková a Tereza Otáhalová, které s ním chtějí ujet minimálně 900 kilometrů. Že by ale mezi slečnami a hochy z týmu panovala rivalita, Horák odmítl. „Není důvod k nějaké rivalitě. Kluci holkám nezávidí, že můžou řídit, protože nikdo z nich nemá padesát kilo.“ Ohledně soutěže Shell Eco-marathonu Europe pak dodal: „Na výhru asi nemáme, přece jen i tahle soutěž je čím dál více o penězích, ale i těch 900 kilometrů, které dokážeme ujet, patří k velmi dobrým výsledkům.“
Kolik takové auto na vodík stojí?
Co se týče ceny, podle konstruktérů není vysoká. Vozítko má elektromotor a elektřina pro jeho pohon se vyrábí z vodíku v palivovém článku. Právě ten je nejdražší součástí celého vozu - stojí 160 tisíc. Spotřeba vozítka je jen něco málo přes jeden decilitr na 100 km a teoretický dojezd na energii z jednoho litru benzinu Natural 95 přes 900 kilometrů.
Podobný systém pohonů používají i soupeři z mnoha západoevropských i asijských univerzit. Někteří z nich v minulých ročnících dosáhli dojezdu až 3800 kilometrů na litr (to je spotřeba jen 0,03 l/100 km), ovšem jejich vozy stojí i více než 10 milionů korun a jsou také i o desítky kilogramů lehčí než ostravské více než stokilové vozítko.
Shell Eco-Marathon Europe
Princip Shell Eco-Marathon Europe je jednoduchý – navrhnout, postavit a řídit vůz, který s nejmenším množstvím paliva a ujede určitou vzdálenost. Závod je vypsán pro dvě hlavní kategorie vozidel. První jsou futuristické tří nebo čtyřkolové prototypy, druhou jsou vozidla tzv. městského typu (UrbanConcept), která se blíží svým pojetím právě miniautomobilům určeným do městského provozu. Závodu se zúčastňují primárně vysoké školy s technickým zaměřením, každá může přihlásit maximálně jedno vozítko. Zhruba třetinu účastníků pak tvoří školy střední. Řidičům musí být nejméně 13 let.
VIDEO: