Dosud se témata spojená s ochranou člověka v krizových situacích vyučovala roztříštěně v různých předmětech, což podle odborníků snižovalo jejich efektivitu. Nová úprava RVP sjednocuje výuku do jedné oblasti, aby děti získaly systematické a praktické znalosti využitelné v reálném životě. Kromě požární prevence a první pomoci se budou žáci učit i o fungování Integrovaného záchranného systému nebo o správném postupu při povodních, požárech či jiných katastrofách.
„Jde o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení Rámcových vzdělávacích programů před dvaceti lety,“ říká tisková mluvčí hasičů Klára Ochmanová.
Očekávané výsledky nové úpravy. Zdroj: Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR)
Na tvorbě nové koncepce se podílelo také Ministerstvo vnitra a Hasičský záchranný sbor České republiky.
„Učit děti, jak předcházet nebezpečí a jak se chovat během mimořádných událostí, považujeme za nesmírně důležité. Jsou to znalosti a dovednosti, které si děti s sebou ponesou až do dospělosti a můžou se vždy nečekaně dostat do situace, kdy je budou potřebovat,“ uvedl Daniel Miklós, náměstek generálního ředitele hasičského sboru. Vyjádřil také spokojenost s provedením této změny.
Dle slov MŠMT mohou školy zahájit výuku podle nového modelu dobrovolně už od září 2025, a to v prvních až šestých ročnících. Od školního roku 2027/2028 bude výuka povinná v prvním a šestém ročníku a od roku 2031/2032 se rozšíří na všechny ročníky základních škol.