Na pražském Majálesu se nečekaně představil projekt nesoucí název Fuck Cancer. Za jejím založením stojí Petr Vančura, který byl i u zrodu kampaně Movember, a David Foldyna, dlouhodobě působící v nadaci Pink Bubble. Ti pak na sebe postupně nabalovali další dobrovolníky.
Cílem tohoto projektu je šířit osvětu ohledně nádorového onemocnění a sjednotit spolky a projekty, které se už osvětě věnují. Kampaň má vyzývat mladé lidi, aby se této problematice také do budoucna věnovali. Na kampani spolupracují nejen odborníci v oboru či onkologičtí pacienti, ale i spousta známých osobností, jako je třeba Martin Mikyska, Jiří Langmajer, Maxim Hrabanec, Filip Jankovič, Sharlota či NobodyListen.
Kampaň potrvá 30 dní a bude se snažit bourat tabu ohledně rakoviny u mladých lidí. Symbolem je levandulový cylindr a jejich heslo zní „Empatie místo apatie.“. Smyslem je ukázat veřejnosti, jak se chovat k onkologickým pacientům a jakým způsobem jim mohou pomoct.
Každým rokem onemocní v České republice na 450 náctiletých a adolescentů zhoubným nádorovým onemocněním, na což chce Fuck Cancer upozornit. „Výskyt nádorů vzniká s věkem. Tudíž adolescenti a postpubertální pacienti mají větší riziko výskytu nádorových onemocnění než malé děti. Stále jsou to však mladí lidé, kteří když se vyléčí, mají před sebou celý život. Druhou věcí je to, jakou budou mít kvalitu života po tomto onemocnění a léčbě,“ řekla onkoložka a garantka projektu Viera Bajčiová.
Je třeba si uvědomit, že před nimi se život teprve otevírá a najednou před vás někdo přijde, zabouchne před vámi dveře a řekne ‘moment, tebe se to netýká, ty tady teď budeš bojovat o svůj vlastní život‘. To je totální šok a ztráta všech jistot, odtrhnutí od kamarádů, od přátel, od rodiny,“ dodává Bajčiová.
K Fuck Cancer promluvila i studentka Vysoké školy kreativní komunikace Zuzana Toufarová, která v projektu působí ve funkci oficiálně nazvané Social Media and Influencer Marketing. Znamená to tedy, že se svým kolegou Štěpánem se starají o komunikaci s publikem přes sociální sítě, přičemž momentálně se nejvíc věnují Instagramu vedeným pod nickem @wtfcncr. Mimo jiné komunikují i s influencery zapojenými do projektu, točí s nimi promo videa a jsou jejich hlavní spojkou z Fuck Cancer.
„K projektu jsem se dostala skrze svou školu. Na školním facebooku sdíleli, že hledají někoho do týmu a že se jedná o charitativní projekt. Uváděli k tomu úplné minimum informací, ale stejně jsem si řekla, že do toho půjdu, a kontaktovala jsem je.“ Odpověděla Toufarová na otázku, jak se do centra dění dostala.
„Prvně jsem se sešla právě se Štěpánem, který mi o projektu řekl všechny podrobnosti. Pak jsem se potkala i s ostatními členy týmu a jsem velmi vděčná za to, že všichni ti lidé jsou tak skvělí. Několik posledních měsíců jsme spolu pracovali intenzivně ve svém volném čase třeba až do noci. Opravdu jsme se snažili, aby vše vyšlo tak, jak má.“ dovysvětlila.
Toufarová také konstatovala, že veškerou práci dělá tým úplně zadarmo. Ve svém kolektivu mají i onkologické pacienty – už vyléčené, nebo ty, kteří se ještě léčí. Jsou podle ní nepostradatelnou součástí uskupení.