Po tradičním představení začala samotná přednáška pana Čásenského, který přítomným studentům i s pomocí prezentace přiblížil, jak vlastně noviny jako firma fungují. MF DNES vydává největší česká mediální společnost MAFRA a.s., která má pod sebou i další mediální velikány, například „konkurenční“ Lidové noviny či hudební televizní stanici Óčko.
Posluchači se dozvěděli, co tvoří hlavní příjmy a výdaje takového deníku. Až 60% příjmů tvoří inzerce, 39% samotný prodej novin, a zanedbatelnou část také různé doplňkové aktivity. Zajímavé pro studenty určitě bylo zjistit, že z jednoho výtisku novin, který stojí patnáct korun, připadnou vydavatelství jen koruny dvě – zbytek tvoří DPH, podíl pro distribuční společnost, a v neposlední řadě také trafikanty. Platit musí MF DNES za papír a tisk (až 0,5 miliardy za rok), provoz redakce (kolem 260 milionů ročně, přičemž personální náklady tvoří až 85%), distribuci deníku a v neposlední řadě také za běžné výdaje firmy.
V budoucnu se podle Roberta Čásenského budou tištěná média měnit. V novinách budou vycházet delší články, protože kratší zprávy budou kvůli aktuálnosti vycházet hlavně v elektronické podobě na zpravodajských serverech. Důležitá bude pro deníky jakási přidaná hodnota, která obohatí čtenáře, čím dál více se tedy bude klást důraz na kvalitu článků.
Na závěr dostali prostor i posluchači, kteří se ptali například na to, zda existuje konkurence či naopak kooperace mezi jednotlivými subjekty MAFRY, v čem spočívá práce šéfredaktora velkého deníku, jaká je pracovní doba a mzdové ohodnocení průměrného redaktora, a zda se i v Česku vyhrožuje novinářům.
Robert Čásenský dříve psal pro Český deník, Telegraf, či Lidové noviny. Nyní již osm let pracuje v MF DNES, kde se přes funkci zástupce šéfredaktora propracoval až na pozici nejvyšší.
Foto: Jiří Kalát