Od roku 2015 tak bude reálně hrozit, že soukromé informace z virtuálního života doputují nejen k facebookovým přátelům, ale i soukromým marketingovým agenturám. Důvodem změn nakládání s citlivými údaji má být podle znění podmínek zlepšení cílené reklamy. “Povolujete nám použít vaše jméno, profilovou fotku, obsah a informace ve spojení s komerčním, sponzorovaným nebo souvisejícím obsahem ..., který poskytujeme nebo zprostředkováváme,” mohou se uživatelé nově dočíst ve smlouvě .
Mnoho odborníků však upozorňuje na nebezpečí ztráty posledních zbytků soukromí. Právně již nyní nemá osoba využívající služeb Zuckerbergovy sítě žádný nárok na vlastnictví publikovaných dat. Nově přidaná změna ve smluvních podmínkách tak velmi usnadní i sledování činnosti občanů na internetu státními složkami a rozšíří tak růst webové paranoie. Kritici přirovnávají kroky Facebooku k fatalistickým vizím světa Orwellovy knihy 1984. „Jestli začnou prodávat mé soukromí, zvážím přechod jinam. Možností je celá řada,“ myslí si student Michal Jeřábek, který začal síť používat v roce 2010 a doposud se na něj přihlašoval takřka denně. Podobně uvažuje i řada dalších vrstevníků. Starší generace a méně počítačově gramotní navíc situaci značně znepřehledňují sdílením hoaxu, jehož obsah na timeline má údajně ochránit před nežádoucím únikem dat. Právní oporu ale text nemá.
Situace okolo poplašných zpráv na desítkách tisíc profilů českých uživatelů si všimli dokonce i populární čeští vlogeři na YouTube. Populární bavič a youtube komentátor Martin Rota přirovnává podmínky použití FB k nájemní smlouvě na byt. “Když svému domácímu teď napíšu dopis, ve kterém mu sdělím, že odmítám dál platit nájem, … tak tím nedocílím, že bych legálně upravil smlouvu. Takhle to nefunguje.” Používání služeb FB se bere jako souhlas s veškerými body smlouvy. Měnit smluvní podmínky šířením hoaxu skutečně nelze. Proto je zřejmě jedinou adekvátní obranou změna sociální sítě.
Zdroj obrázku: archiv autora