Upozorňuje v něm na jeho návykovost, připomíná skutečnost, že mladí lidé prakticky veškerý svůj den tráví na této stránce a okrádají se tak o svobodné žití svého života. Jen kontrolují statusy a fotky.
„Facebook má pět set miliónů uživatelů. Kolik z nich jsou děti, který nic nedělaj a jenom sedí u Facebooku?“připomíná.
Facebook se skutečně stal fenoménem své doby, bývá také označován jako nemoc současné generace. Během několika málo let počty jeho uživatelů masově vzrostly. Zázvorkova slova skutečně vystihují situaci. Stačí se rozhlédnout v kterékoliv počítačové učebně na základní škole, střední škole či v přednáškových sálech univerzit. Modrá barva horní lišty webové stránky převládá na většině počítačů. Facebook se stal drogou a všechny aplikace, které obsahuje, jeho sílu posilují. Primitivní hry typu Farmville jsou často odsuzovány, ale kolik lidí z těch, kteří jimi před ostatními pohrdají, jim podlehlo a proč? Jejich síla možná spočívá v jednoduchosti. Nenutí přemýšlet.
Lidé měli vždy tendenci sdružovat se s ostatními podle stejných zájmů, rasy, věku nebo vyznání, ale s příchodem Facebooku nastal dramatický obrat. Všechny dosavadní hranice bortí a každý kontroluje každého, nahlíží i do věcí, ke kterým nemá žádný vztah. Často vylévané pocity do statusů by v reálu málokoho zajímaly, ale kliknout na „Líbí se mi“ nikoho nezabije… A tak se stále častěji můžeme číst stavy psychiky ostatních, které se mění co dvě hodiny.
Otázkou zůstává, kam se vyvine společnost, která nerozvíjí reálnou komunikaci, vztahy a v neposlední řadě také fantazii. Ve společnosti, kde se přátelství stalo pouhým pojmem.
Tomáš Zázvorka není první ani poslední člověk, který si alarmující situace společnosti všiml. Články a nejrůznější příspěvky k tomuto tématu můžeme číst prakticky denně. Jeho video je vytvořeno jednoduchým způsobem. Během několika minut souvislého výkladu divák spatří pouze obličej vypravěče, zpočátku doplněný vyjmenovávanými čísly. Jednoduchý způsob podání však zaznamenal veliké ohlasy. Od 8. prosince 2010, kdy svůj příspěvek zveřejnil, server Youtube zaznamenal 543 778 zhlédnutí a šíří se po Facebooku stále dál.
Obrovskou popularitu získalo také video Facebook vs. Realita, které za čtyři měsíce vidělo přes jeden a čtvrt milionu diváků. V moři závislých uživatelů na Facebooku se podobné příspěvky mohou jevit jako výkřiky do tmy, ale jestli jsou nějak prospěšné, to ukáže čas. My je zatím můžeme pouze sdílet.
Video Facebook je svině na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=lWgu4CPSm_Y