Po dlouhá léta byla používaná pouze 26" kola. V poslední době se stále větší oblibě těší dvaceti devíti palcová kola. Ale jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Devětadvaceti palcová kola jsou v průměru o 6 cm větší než standardní dvaceti šesti palcová kola. Díky většímu průměru nabízejí lepší setrvačnost, snižují úhel nájezdu na překážku a pláště mají větší plochu kontaktu s terénem. Laicky řečeno - na 29" kolech budete snáze udržovat rychlost a jízda v terénu bude taky jednodušší. Díky velkým ráfkům se těžiště kola nachází o něco níže, a proto se na něm lépe drží stabilita.
Na druhou stranu velká kola přináší i problémy. V jistých situacích se mohou zdát nešikovná, obzvlášť pokud je třeba na překážku najíždět pomalu. Někteří výrobci kol tvrdí, že dvaceti devíti palcová kola jsou vhodnější pro zkušenější jezdce a také závodníky zejména vyšších postav. V Česku tato kola propaguje například Jaroslav Kulhavý - reprezentant ČR v cyklistice.
O 26" kolech by se dalo říci, že nemají žádné výrazné slabiny a jsou tedy do jisté míry sázka na jistotu pro všechny cyklisty, zvláště pak pro ty začínající. Lépe poslouží zejména při zdolávání velmi náročných překážek. I přes jejich upadající produkci se stále využívají v závodní cyklistice.
Testu jsme podrobili 2 kola Specialized Epic. Jedno s 26" koly a druhé s tolik populárními 29". Obě čekal náročný terén. Testování se spolu se mnou ujal znalec kol a vášnivý cyklista Michal Krejčí. I přes naše rozdílné zkušenosti jsme dospěli k podobným závěrům. "Ideální je vlastnit oba typy kol. Každé se totiž hodí na jiné ježdění. Osobně více preferuji dvaceti šesti palcová kola, protože většinou absolvuji vyjížďky v náročnějším terénu. Právě tam využiji větší obratnost 26" kol. Devětadvaceti palcová kola využívám především na rychlejší vyjížďky se snadnějším terénem. Kdybych si měl vybrat pouze jeden typ, volil bych "nadčasovou" 26", říká Michal. Mně osobně se lépe jelo na 26" kole. Jízda na druhém typu pro mne byla po celou dobu o dost náročnější a namáhavější.
Ideální je vyzkoušet oba typy kol, protože každý jezdec má jiný styl jízdy a fyzické předpoklady. Je tedy na každém z nás rozhodnout si, co nám vyhovuje.