Před nějakým časem se mi dostalo do rukou toto „komunikační antidesatero“. Chvíli trvalo anonymního autora najít a požádat o dovolení článek publikovat. Souhlasil, ale s podmínkou, že nebude jmenován (tedy odpovědnost za článek přebírám já). Všichni známe komunikační desatero a někteří z nás se jím řídi, však vy i já jsme nespokojeni. Desatero se týká pouze povinností našich a zapomíná na povinnosti vyučujících. Podle mého by „antidestero“ mělo desatero doplnit. Přinejmenším by mělo vést k oboustranné debatě o problémech v komunikaci na katedře, kde se studiu komunikace věnujeme.
Několik polemických NE na Komunikační desatero
Neučte
Pokud dopředu víte, že nebudete moci odpřednášet více jak polovinu rozvrhem stanovených hodin, tak svoji roli předejte méně vytíženému kolegovi. O to alarmující je tato situace, pokud se Vám už několikrát přihodila. Vy sice máte spoustu peněz za málo muziky, studenti však většinu předmětů potřebují a znalosti z takto ne/absolvovaného předmětu jsou po nich vyžadovány.
Nepředpokládejte
Nepředpokládejte, že se některé poznatky dozvěděli studenti od Vašeho kolegy v jiném předmětu. Nemusí to být pravda.
Nejste v tom sami
V tomto bodě mějte na paměti, že konzultační hodiny se vypisují na celý semestr dopředu a někdy představují jedinou možnost kontaktu studenta s Vámi. Studenti sice chápou, že funkce vedoucího katedry, jeho zástupce, tajemníka nebo proděkanky je časově náročná, to ale neznamená, že studenti nejsou také časově vytíženi.
Nezpůsobujte potíže svým „vytížením“
Pokud vytížený pracovník katedry není opakovaně studentům dostupný v době svých konzultačních hodin a v důsledku toho, že trpí potížemi zvanými „hmyzáci-can-wait“ a neumožní studentům konzultaci mimo tyto stanovené hodiny a hrubě je odbyde, může studentům způsobit nemalé potíže.
(„hmyzáci-can-wait“ = psychosociální problémy vznikající příliš dlouhým pobýváním ve funkci vysokoškolského pracovníka. Tendence myslet si, že jediní vytížení jsou vysokoškolští pracovníci.)
Nedělejte ze sebe mučedníky
Věřte, že problémů a dotazů má student během studia na vysoké škole mnoho, proto premisa, že student řeší pouze jeden problém s jedním pracovníkem katedry, je lichá. Nedělejte proto ze sebe mučedníky, že musíte komunikovat se všemi studenty ze všech kurzů – není to pravda.
Nesprávné umístění
Vždy zvažte, zda je rozumné dávat studentům informace na několik různých míst, obzvlášť když se jedná o informace podobného typu např. termíny konání předmětů – jeden do rozvrhu na stránkách katedry, jeden do moodlu, jeden na nástěnku, jeden do stagu, který dokáže ve vhodných chvílích nefungovat. Nejen, že se zvyšuje možnost, že některé informace jednoduše vynecháte, protože se Vám na všech těch různých místech nechtějí kontrolovat, ale ani studenti se v takovém chaosu neorientují a to vede k tomu, že kladou dotazy.
Neberte se až tak vážně a nás už vůbe NE! :)